Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'mt blijft in coma' (ID 23380).
De reply is geschreven door ingenting (UserID 6369) op 26-10-2004 10:07.

Met een lekke keerring start zelfs een MT gewoon. Misschien loopt ie rot stationair, misschien legt ie een rookgordijn, maar lopen doet ie heus wel. Weet je wel zeker dat je bougie vonkt? Is ie nat? Dat je een schok van je ontsteking krijgt betekent dat die waarschijnlijk wel werkt. Of ie op tijd staat is een nader verhaal. Maar ook een erg fout afgestelde onsteking kan vaak een brommer nog wel laten starten. Ik denk dat je bougie flink verzopen is. Vooral de koudere typen zijn daar gevoelig voor. Gebruik gewoon eens een bougie die je blauw hebt zien vonken. Met zo'n slap oranje vonkje krijg je boel niet aan de praat. Een gat in een zuiger kan een aantal oorzaken hebben:
1. te hoge compressie met als gevolg detonatie
2. Te veel voorontsteking met als gevolg detonatie
3. bougie met te hoge warmtegraad. Gat ziet er uit alsof het erin gesmolten is.
Als je boel aan de praat hebt niet meteen denken dat je er bent, de boel moet wel nog goed afgesteld worden, zo te horen. Ik denk namelijk dat je een te warme bougie hebt, misschien zelfs een te hoge compressie (tenzij je nu een cilinder met hogere uitlaatpoort dan die kapotgevallen) en je sproeierbezetting vertrouw ik ook niet helemaal. Als je dat in orde hebt en je hebt nog steeds het idee dat ie stationair niet goed lopend te krijgen is of extreem rookt, dan moet je pas aan keerringen denken. Voor alleen een rechter keerring hoef je niet je blok te splitsen, alleen het rechter carter eraf en misschien de koppeling en primair tandwiel. Als je niewe keerringen monteert, vergeet dan niet wat olie tussen ring en as te doen, anders mol je die bij de eerste startpoging en kun je de truc nog eens uithalen. Voordeel is wel dat het de 2e keer al heel wat sneller gaat.... Succes!


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved