Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Kop afvlakken' (ID 23189).
De reply is geschreven door ingenting (UserID 6369) op 24-10-2004 1:10.
Een kop vlakken betekent dat je compressie verhoogt. Je brommer wordt daar feller van. Ook wordt de motor een stuk heter. te ver vlakken betekent detoneren of pingelen. Het mengsel wordt dan niet door de bougie tot ontbranding gebracht met een vlamfromt als gevolg, maar ontsteekt spontaan. Dit geeft gigantische krachten, meestal op een ongunstig moment (zuiger nog onderweg naar boven). Een gat in je zuiger (gebrand of letterlijk geslagen) of een warmloper door de hoge temperatuur is daar het gevolg van. Wanneer je een cilinder met hogere uitlaatpoort monteert, verlaag je de compressie wanneer je de originele kop ongemoeid laat. niet echt de bedoeling als je sneller wil. Ook kun je zover vlakken dat je zuiger de kop raakt. Dan moet je of extra pakkingen gebruiken of de kop weer iets laten uitdraaien. Voor meer trekkracht onderin is een kleinere carb beter dan een grote. De doorstroom snelheid is dan hoger. Een grote carb is alleen zinvol wanneer je meer toeren wil. Dit gaat juist ten koste van lage toeren. Met een kleine carb moet je ook een niet al te snelle cilinder hebben. De onderdelen moeten op elkaar afgestemd zijn. Juist bij een lage spoelpoort loop je wel de meeste kans de compressie te hoog te maken met vlakken. Daar moet je dus gewoon voorzichtig mee zijn. Ik weet wel ik vroeger van grote FS1 koppen gewoon met de ijzerzaag de eerste 3 mm eraf zaagde. Daarna waterproof schuren met 50 drit en nachuren met 300. Gaat altijd goed.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved