Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Turbo' (ID 825).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 20-10-2004 14:02.
Een turbo is mogelijk op een 2-takt. Het zal alleen niet veel helpen op de manieren zoals die hier staan uitgelegd. Mede omdat een electromotor bijna nooit het vermogen kan leveren om de lucht te comprimeren zodat het met ongeveer 1 bar de cilinder ingaat. Ten tweede bestaat er inderdaad het probleem dat de hogere druk eerst onder de cilinder komt en deze vertraagd voordat de lucht daadwerkelijk verbrand. Verder is er onder de zuigen een te grote bufferruimte, waardoor je compressor veel vermogen zal moeten hebben om dit op druk te krijgen. Wat eventueel wel zou kunnen is op de bovenste spoelpoort (boven de inlaatkant) LET OP; ik heb het hier over een Honda cilinder, ik weet niet of dit bij andere merken ook zo is). een buisje te bevestigen, waarop de expansieruimte op druk gebracht wordt ipv de gehele bufferruimte onder de zuiger. Natuurlijk zal de uitlaatpoort afgesloten moeten zijn omdat anders het rendement nagenoeg nul zou zijn. misschien is het een idee. misschien ook niet?
Het komt er dus op neer dat alleen de expansie ruimte op hogere druk wordt gebracht net nadat de zuiger omhoog is en natuurlijk zul je de poort dan ook een stuk naar boven uit moeten frezen.
Verder werdt er ook vroeger al op de kreidlertjes het principe van de compressor gebruikt. Dit werdt gedaan mbv van de koelvan van de gedwongen luchtkoeling. En dit bleek echter redelijk goed te helpen.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved