Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp '70cc imi tunen (poortmappies?)' (ID 3499).
De reply is geschreven door Sneks (UserID 46) op 12-4-02?10:34.
Quote:
Originally posted by: MB50?TUNED
Quote:
Originally posted by: trunks?
wat kun je aan je zuiger tune? en hoe?
Ja extra poorten in je zuigerhemd maakt verschil, small end wordt beter gekoeld, en vermogens grafiek loopt wat anders. Ik ben er eigenlijk geen fan van voor vermogen, maar met een gietijzeren cilinder kan het zeker wel makkelijk zijn voor extra koeling.
wat je beter kan doen is kleine gaatje in je zuiger boren op de plaats van de spijl in de inlaat. Dan heb je ook koeling, maar toch een zuigergestuurde inlaat.
Ik had hier trouwens een tijdje geleden drie poortmappen gepost van een (naar 47mm uitgehoonde) kaio (zelde als eurokit) cilinder voor nsr. Deze had ik flink aangepast (voorste spoelpoorten, boostpoort, hemd, uitlaatpoort, inlaat). En hij zit er nu op en loopt, helemaal zonder stottergebied . Nu met 24mm. En hij trok op kracht met twv 16-42 in z'n 1 op het achterwiel . Die twv moet alleen zwaarder, omdat er normaal mee gereden moet worden (dus zorgen dat er geen overtoeren komen in z'n vier), en koppeling moet sterker gemaakt.
Wat je niet moet doen zonder andere dingen (spoelers) flink aan te passen, is de spijl uit de inlaat halen. Dit had ik ooit eens gedaan bij een cilinder en die ging daardoor vreselijk stotteren tussen de 5k-7k toeren.
Wat zeer veel uitmaakt is de uitlaatpoortvorm
poortmapjes even geupload (onderste lijn is bdc)
zo was hij
zo moest hij worden
zo is hij geworden
[This message is edited by Hans F. on 12-4-02 10:50]