Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Monoshock' (ID 22253).
De reply is geschreven door Neonlampje (UserID 44) op 20-9-2004 23:05.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry
ik weet niet waarom, maar waarom rijden ze dan met motorcross moet monoschok?
ik zelf denk omdat je dan door de langere veerweg grotere schokken kunt opvangen of zo?
ze zijn neit voor niks overgegaan op monoschok
De hoofdreden om mono te nemen is eigenlijk:
- Omdat je 1 veer gebruikt hoef je ook maar 1 veer af te stellen, de veer eigenschappen zijn dus beter naar je eigen wensen te zetten.
Ook speelt ruimte-verdeling mee. Met monoshock kun je je veer overal plaatsen waar je maar wilt (zelfs voor je motorblok, via een paralellogram, kijk b.v maar naar de rd500 die hem onder zijn motorblok heeft hangen)
Bovendien is de motorsport erg mode-gevoelig, monoshock lijkt cool en werkt prima.. dus hebben ze dat verder ontwikkeld, hieruit kwamen de link systemen. Echter ben ik wel van mening dat deze link systemen ook mogelijk zijn op duoshock's, alleen dan is het door het uitvoeren van 2 systemen economisch en gewicht-technisch niet verantwoordelijk meer.
Nadelen zijn wel dat in de oudere monoshock systemen een veel zwaardere achterbrug gemonteerd moest worden.
Ook merkte ik dat bij monoshocks de achteras vaak sneller speling krijgt dan bij duoshock...
Bovendien zijn opmerkingen als: 'kijk maar naar de nieuwe crossers' of 'in de moto gp rijden ze allemaal met... ' niet helemaal op gaan.
Wat mee speelt, ??k in die klasses is; wat vindt men mooi. Neem even aan dat duoshock net zo goed presteert als mono, dan zou jij momenteel echt geen nieuwe cross/race-motor met duoshock kopen.
Kosten spelen ook mee... bla bla bla ga zo maar door...
Het enige nadeel wat duoshock heeft is dat het dus de kans niet heeft gekregen om verder ontwikkeld te worden, en dikke scheit jah.. want een monoshock is nu eenmaal makkelijker als je gaat racen
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved