Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'wie kan mij helpen met een raad .. of een Honda 50cc cilinder?' (ID 3028).
De reply is geschreven door joe01 (UserID 685) op 4-3-02?09:03.

OK. De motor is uit elkaaar gehaald. Ik zocht namelijk naar de oorzaak van alle ellende.. De cilinder bleek volgens drie bromfietshandelaren goed genoeg, net als de zuiger. Wel Nieuwe zuigerveren + pakkingen(set).

Ik heb samen met mijn broer zo alles schoongemaakt + vervangen, ik zet het erop, en toen merkte mijn broer opeens dat er veel spelling zit op de krukas. Deze bleek niet gebroken, maar een van de lagers miste zelfs een of twee kogels en de 'cage' van die lager was half verdwenen/ verminkt!.. Ik heb gelijk nieuwe gekocht en ook keerringen en weer in elkaar gezet + olie toegevoegd. Duur, zeg, die keerringen+lagers! Die handelaren zijn echt bloedzuigers eigenlijk.

Hij startte wel! maar geduwd en bovendien werkt de koppeling niet. De hendel lijkt wel geblokkeerd, maar ik zie het vandaag wel. Ik ga desnoods weer die deksel erafhalen en ik zie het wel. Misschien maak ik vanavond wat shots van die lager.. De oorzaak van die lagerdefect is dat er ooit de onderdelen van een naaldlager bij de krukas zijn gevallen en nooit meer eruitgehaald/schoongemaakt. Zo ging alles langzamerhand kapot.

Algemene oorzaak van vastlopen motor is volgens mij: vliegwielas had zoveel spelling, dat hij soms bijna niet meer (op tijd) vonkte, soms al helemaal niet meer.

Ik hoop dat ik vandaag alles goed werkend heb, dan zal ik ook gelijk een mailtje sturen naar die gast waar ik de brommer van gekocht heb, met alle dank vandien.

In elk geval, ik dank jullie allemaal voor jullie hulp en raad, ik zal wel blijven kijken naar dit forum en ik zal jullie op de hoogte houden van alles, inclusief mijn 'werkende' MTX-SH.

PS: Hoe kan ik het beste mijn ontsteking regelen? Is het gewoon draaien aan die plaat onder de vliegwielas? Wat is een goede instelling daarvoor? Ik weet dat het moeilijk is uit te leggen via internet, maar ik zou zeggen probeer als je het wil. Ik zag ook wat streepjes op het vliegwiel, maar dmv een spie zit hij vast aan de krukas, dus je kunt niet echt veel hieraan doen - bovendien is het een elektronische ontsteking, geen platina of zo.

[This message is edited by Zeta-boy on 4-3-02 15:30]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved