Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'opschakelen met am6' (ID 20547).
De reply is geschreven door MTX 80 RII H (UserID 3270) op 16-7-2004 16:41.

als je het een beetje fatsoenlijk kunt, is schakelen zonder koppeling veel vloeiender, je voelt dan bijna niets. Behalve dat je een fractie van een seconde geen trekkracht hebt...

Voor degenen die het nog niet helemaal doorhebben: terugschakelen kun je hetzelfde doen als opschakelen:
je rijd en wilt afremmen, dus je laat je gas los.
Als het toerental is gedaalt tot het niveau waarop je wilt schakelen, geef je even gas, zodat er weer trekspanning op je bak en ketting komt. je laat je gas gelijk weer los, en trapt hem een versnelling terug, maar ipv nu weer gas te geven zoals bij optrekken, blijf je gewoon op de motor remmen.
Zo kun je alle versnellingen afgaan tot je ver genoeg afgeremd bent om de bocht te maken (of je remt nog een beetje bij om stil te laten vallen/staan)

Bij een versnellingsbak kun je van 3 situaties spreken:
trekken, onbelast en getrokken worden.

Trekken is tijdens optrekken en rijden met contstante snelheid.
Onbelast is in zn vrij, als je de koppeling inknijpt en op het moment dat je de gas loslaat als je rijdt, dus tussen trekken en getrokken worden in. Er werkt dan geen resulterende kracht op je bak/ketting/wiel.
Getrokken worden is als je afremt op de motor.

Schakelen zonder koppeling doe je op het moment dat de bak onbelast is (anders draai je idd alles in de soep).
Om de tijd dat je bak onbelast is te vergroten (als je wilt oefenen), kun je je ketting slapper zetten (niet TE slap natuurlijk).

Als je een beetje geoefend bent, kun je ook terugschakelen zonder eerst gas bij te geven (JAH, VLOEIEND jah).


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved