Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Beroep tegen bekeuring' (ID 4283).
De reply is geschreven door Dimage (UserID 1964) op 2-5-2004 16:03.
Ik heb vorig jaar over dit onderwerp en het onderwerp "buitenlandse bromfietsen op de Nederlandse weg" al een uitgebreide discussie gehouden, waarin dit naar voren kwam over het alhier besproken onderwerp;
Quote:
Geachte heer,
Bedankt voor uw reactie. U bent zeker niet de enige met vragen over welke
regels gelden voor oldtimers/buitenlandse bromfietsen; we hebben vaker
vragen over dit onderwerp gekregen.
Uit uw mail maak ik op dat u vooral vragen hebt over de max.
constructiesnelheid, en wat er gebeurt als een oldtimer aan een
vermogenstest wordt onderworpen. Artikel 5.6.8 van het Voertuigreglement
(VTR) stelt dat bromfietsen die zijn geconstrueerd voor een maximumsnelheid
van ten hoogste 45 km/h, bij voortduring moeten blijven voldoen aan deze
door de constructie bepaalde maximumsnelheid. Recentelijk (29 januari 2003)
heeft het gerechtshof in Leeuwarden uitgesproken dat die eis ook geldt voor
bromfietsen die al voor de inwerkingtreding van het Voertuigreglement in
1994 in Nederland in gebruik genomen waren. In deze zaak voerde een bezitter
van een oldtimer aan dat die eis niet voor zijn bromfiets gold, omdat hij
oud was en er vroeger andere eisen werden gesteld. Het gerechtshof stelt dat
de wetgever bewust niet heeft voorzien in een historische regeling en dat
daarom de permanente eis zoals neergelegd in artikel 5.6.8 VTR ook voor die
voertuigen geldt. (mocht u de uitspraak willen nalezen: hij staat op
www.rechtspraak.nl, onder 'Belangrijke uitspraken' - zoeken op zaaknummer
WAHV 02/00742)
Voor verdere informatie over de sancties verwijs ik u graag naar onze
website www.verkeershandhaving.nl. Onder 'Overtredingen' vindt u het kopje
'Opgevoerd' en daar staat alle relevante informatie. Ook de sectie 'Vragen'
bevat informatie over overschrijding van de maximum constructiesnelheid van
bromfietsen. Daarbij wordt ook ingegaan op de vraag wanneer een
brom/snorfiets in beslag genomen wordt: inbeslagname gebeurt als de maximum
constructiesnelheid boven de 55 km/uur (snorfiets) of 75 km/uur (bromfiets)
ligt. Als de brommer of snorfiets tot een goedgekeurd type behoort, kan de
politie de onderdelen in beslag nemen die voor de overschrijding van de
maximum constructiesnelheid zorgen. Is de brommer of snorfiets g??n
goedgekeurd exemplaar, dan wordt het gehele voertuig in beslag genomen.
Ik hoop dat ik uw vragen zo voldoende heb beantwoord. Mocht u aanvullende
vragen hebben, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
Overigens heeft het verhaal van de oldtimer eigenaar die dit voor heeft laten komen en de zaak verloor ook al in de bromfiets van verleden jaar gestaan.
De rest van de discussie met het OM betreffende de de buitenlandse bromfietsen is op de navolgende link te vinden; http://www.classicso...3872&threadid=24
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved