Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Past een evo70 op een MT? (Die opgefokte beta dus)' (ID 2623).
De reply is geschreven door wie het weet mag het zeggen (UserID 96) op 13-1-02?23:39.

ok, komt ie weer :

Er werd een slinger aan het achterwiel gegeven en de Kreidler begon zachtjes te lopen. Nadat ie gestart was, zat de coureur van de racescooter, Orhan Turksever, een beetje te gniffelen. De Kreidler maakte stationair niet zoveel lawaai. Na een heel klein beetje beetje gas te hebben gegeven, was het gniffelen echter volledig verdwenen en vertoonde het
gezicht van Ohran allerlei vreemde kleuren, wat duidde op onregelmatige hartkloppingen. Het beeld van een lief klein schattig brommertje veranderde acuut in het imago van een bruut rosapparaat, dat flink kan beuken. Nog nooit hebben we een "brommer" zo'n racegeluid zien bouwen. Nadat de Kreidler warm geworden was, werd de Polini-racescooter gestart. Het geluid? Ja, wel grappig, maar peanuts vergeleken bij de Kreidler. Echt waar!
Dat de scooter de top van de Kreidler niet zou evenaren, dat wisten we al. Maar we waren meer benieuwd wie van beide krachtpatsers sneller zou acceleren. Wij van Scootin' verwachtten dat de Kreidler zou winnen, omdat schakelbrommers nou eenmaal sneller zijn dan automaten. Maar een schakelbrommer 1971.... tja, das niet nieuw.
Een van de redactieleden was zelfs zo zelfverzekerd van de Kreidler dat hij een weddenschap van 100 gulden met Orhan afsloot (meer durfde Orhan niet). Vandaar ook dat Orhan eerst gniffelde en wat later 800 kleuren scheet. De acceleratie van de scooter was al bekend:
TE SNEL
Maar van de Kreidler wisten we nog helemaal niks wat betreft acceleratie. Ook is het voor de Kreidler nog eens extra moeilijk om weg te komen omdat er simpelweg voor 10.000 toeren niemand thuis is. Ons enige houvast wat betreft acceleratie is dat de eigenaar, Wil de Jong, zweert dat zijn Saab 9000 Turbo het acceleratiegeweld absoluut niet bijhoudt. Nou is dat heel moeilijk te geloven als je rekening houdt met het feit dat er een hele zware vertanding op de Kreidler zit (16 tands voor, 29 tands achter). In ieder geval, beide brommers stonden naast elkaar wachtend op het startsein. Het sein werd gegeven en vele duizende toeren barstten los. De 27 mm van de Kreidler werd helemaal open geslingerd en het motorblok brulde 16000 toeren. Wat er zich daarna afspeelde was niet te geloven. Het scootertje werd volledig zoek gereden. Ook qua geluid was het racescootertje foetsie, de Kreidler overstemde het Polini-gepruttel volledig. Hoeveel sneller en hoe snel de Kreidler wel niet is, is niet met woorden te beschrijven. Maar een opgefokte Ducati 916 die met een invalidewagentje sport, geeft wel een redelijk re?el beeld van de situatie. Op een stuk van 200 meter wist de Kreidler een gat te slaan van 100 meter! Nee, vergeleken bij een Kreidler is het scootertje niet meer dan een zak stront op wielen. En het is echt niet zo dat het een 'slome' racescooter is, we hebben hier wel te maken met het raceteam van REP26, dat in de laatste race numero uno
is geworden in hun klasse. Maar ja, zelfs de Malossiscooter van Nederlands kampioen scooterraces Yrjo van Mil zou niet opgewassen zijn tegen dit Kreidler-geweld. Als je ziet hoe snel de Kreidler accelereert en als je weet met wat voor een zware vertanding er gereden wordt, dan vraag je je af of de Kreidler ingenieurs soms van een andere planeet komen. Net zoals in de vorige Scootin' wil ik je er even op wijzen dat de 15000 gulden die je voor de Kreidler moet neerleggen veel lijkt en ook veel is, maar je weet in ieder geval zeker dat geen enkele motoragent je bijhoudt. Het enige wat ze je kunnen maken is dat je 200 rijdt in plaats van 45, immers het is een
50 cc.....

bron: [URL[t]]www.kreidler.nl[/t]www.kreidler.nl[/URL]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved