Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'turbo' (ID 14202).
De reply is geschreven door Martijn (UserID 357) op 14-4-2004 11:55.
Quote:
He, ik had een ideetje voor turbo op je brommer, ik heb geen toegang tot proforum, dus kan jij het misschien melden (of niet als het crap is)
Zundapps (en nog een paar andere brommers) hebben geforceerde luchtkoeling. De lucht is wel warm (niet eens zo erg) omdat de lucht de cilinder koelt, maar je zou ook een kap door midden kunnen zagen en dan een dikke slang er op fixen. En dan gewoon een rijwindgekoelde, of wc-ed cilinder er op. De slang sluit je dan aan achter op je luchtfilter. Natuurlijk bouwt de geforceerde koeling niet veel druk op, maar iig wel meer als normaal, en constante luchttoevoer, plus dat het toerafhankelijk is. Het schoepenrad zit op het vliegwiel, dus deze zal ook meer weerstand vinden, als je de lucht in het luchtfilter laat samendrukken, maar ik denk dat dat veel minder energie kost, dan dat de "turbo" zal leveren. En bij zundapps heb je carbs met verstelbare sproeier, dan kun je op een of andere manier de sproeier wel aansluiten ofzo, dat ie op de toeren of luchtdruk reageert. En dan heb je altijd perfecte verhouding tijdens het rijden.
Nog een bijkomend iets is dat de benzine die het luchtfilter in wordt geduwd eigenlijk weer sneller in de cilinder gaat (ten minste als je geen membraan hebt, iets wat niet standaard op zundapps zit)
Zelf heb ik niet tijd,een brommer er voor, en ook niet het lef om een gef. koeling kap te slopen :p. Maar misschien is het wel een goed id. Mss ook niet, post het dan maar niet als het niks is of al gepost is.
Hoi,
mb5-rijder (zonder mb)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved