Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Aanhanger achter brommer' (ID 17510).
De reply is geschreven door MTX 80 RII H (UserID 3270) op 6-4-2004 22:44.

bevestiging aan brom kan op verschillende manieren, maar het liefst met een kogelgewricht natuurlijk.

Ik heb vroeger zelf fietskarren in elkaar gebeund, en daar kun je gewoon koppelingen voor kopen. Dan heb je een kogel (voor aan je zadelpen) en een kom (voor aan de kar). Ik weet niet meer hoeveel die dingen kunnen hebben, maar best wel wat, en als je kar maar 50% van je brom mag zijn is dat toch maar 50 kg ongeveer.

Als je bijvoorbeeld een mtx hebt, kun je die kogel aan dat foeilelijke rekje maken op je achterspatbord (als je die nog hebt).

Bij een brommer die flink hoog op zn achterpoten staat, kun je hem ook onder je spatbord maken, aan een beugeltje dat je maakt en vastzet aan je subframe (wel ff opletten dattie niet over de band gaat lopen schuren).

En je kunt natuurlijk die kogel gewoon op je achterbrug maken, en dan een grote bocht in het hengsel van je kar, zodat je nog steeds gewoon de bocht door kunt. Hiervoor moet je hengsel natuurlijk wel een stukje steviger zijn, maar bij nieuwere fietskarren wordt dit principe ook gebruikt.

Als de massa van kar + lading max 50% van de massa van je brom mag zijn, is dat ongeveer 50 kg. Als je er voor zorgt dat de as van de kar in het midden van de bak zit (en dus ongeveer recht onder het zwaartepunt), komt hier de meeste kracht op. Het hengsel hoeft dus echt geen 50 kg te kunnen hebben!

edit:
de wielen natuurlijk het liefste brommerwielen. Deze zijn gebouwd voor deze snelheid (en last).
En hoe groter en breder de band, hoe stabieler je karretje.

Dit bericht is ge-edit door MTX 80 RII H op 6-4-2004 22:48


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved