Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Inrijden cilinder.' (ID 16905).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 18-3-2004 21:59.
100000 km inrijden en je kan dr meteen weer een andere zuiger inzetten....
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rudy@puchforum
Inrijden:
Belangrijk bij het monteren van de cilinder is dat de draadeinden aangetrokken worden met
een momentsleutel.
Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten.
De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit op elkaar ingesleten. De onderdelen
zijn nog iets ruwer dan nadat een motor langer gelopen heeft.
Doordat de wand en de zuiger iets ruwer zijn onstaat er meer warmte waardoor een zuiger
sneller vastloopt.
De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk.
Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder heter (benzine koelt de cilinderwand namelijk) en
het zorgt voor een beter smering omdat er meer olie in de cilinder komt. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel
dan een te arm mengsel.
Het is tijden het inrijden wel verstandig om iets vetter te smeren b.v. 1 op 35 als je normaal 1 op 40 smeert.
Voordat je werkelijk gaat rijden is het goed om het blok warm te draaien zodat de cilinder op zijn bedrijfstemperatuur komt.
Daarna laat je de cilinder afkoelen tot deze weer helemaat koud is waarna je de cilinder nog 1 keer
aantrekt met de momentsleutel, dit stelt de zetverliezen weg door langer worden de draadeinden en de dunnere doppaking nadat
deze een keer warm is geweest. Dit voorkomt lekkende koppakingen.
Men vraagt meestal hoe lang moet ik een cilinder inrijden? Dit is eigenlijk sterk afhankelijk van de kwaliteit van de cilinder.
Goede nikasil cilinders kunnen na 100 km al ingereden zijn, maar een goedkope en minder goed gehoonde gietijzeren cilinder kan ook pas na 400 km goed ingereden zijn.
Bij het inrijden zelf is het belangrijk dat je gavarieerd rijd en lange rechte stukken volgas vermijd. Belangrijk bij het inrijden is dat je
niet te lage toerentallen draait dit zorgt voor een hogere lijbaandruk waardoor de zuiger extra hard op de wand gedrukt wordt. Ook
kan het alleen maar draaien van lage toerentallen zorgen voor een stootrand omdat de zuiger bij het maximale toerental van de motor
ietsjes verder omhoog komt in de cilinder.
----------------
Een crossmotor kun je als volgt inrijden:
Voordat je werkelijk gaat rijden laat ik altijd het blok waarm draaien zodat de cilinder op zijn bedrijfstemperatuur komt.
Daarna laat je de cilinder afkoelen tot deze weer helemaat koud is waarna je de cilinder nog 1 keer
aantrekt met de momentsleutel.
Crossmotor rijd je maar 1 tank in that's all
Als je alleen een nieuwe zuiger monteerd is het voldoende een kwartier wat rustiger aan en dan gewoon het gas erop
zuigers gaan bij een crosser zowizo maar max 20 uur mee (van een 125 cc).
Dit bericht is ge-edit door Rudy op 18-3-2004 22:00
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved