Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'probleem met dynamo' (ID 16698).
De reply is geschreven door martijn_helmer (UserID 3126) op 12-3-2004 23:14.

Een ontstekingsspoel bestaat uit twee lagen, preciezer gezegd: uit primaire en secundaire windingen, die zelf ook weer uit meerdere lagen kunnen bestaan. De windingen leveren een spanning op als ze door een magnetisch veld worden bewogen. Daarom bevinden zich in het vliegwiel een paar grote sterke magneten. Als het vliegwiel dan draait wordt er spanning opgewekt. Als de contacpunten gesloten zijn gaat er stroom lopen door de spoel en de contactpunten, naar de aarde ( in dit geval is het blok de aarde, de ene kant van de spoel is dus logischerwijs aan het blok verbonden). Door de stroom die door de spoel loopt wordt ook een magnetisch veld opgewekt, wat heel belangrijk is voor de rest van de werking van de ontsteking.
Als de contactpunten opengaan wordt de kring en dus de stroom onderbroken. Hierdoor ?stort? het magnetische veld in de spoel in. Dat instorten houd in dat het magnetische veld wordt omgezet in erg veel spanning. Door het verschil in het aantal windingen in de primaire en secundaire spoel is de ontstekingsspoel ook een transformator. De spanning die ontstaat door het instorten van het veld wordt in de bobine nog veel hoger, wat komt door de transformator werking. De bobine is verbonden met de bougie, en door de hoge spanning(1000+ volt) kan er een vonk overspringen.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved