Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'vermogen en rollerbank vragie' (ID 2409).
De reply is geschreven door bartjan (UserID 197) op 12-12-01?19:34.
hier klopt dus niets van
je vermogen is heel wat anders dan je snelheid
sterker nog met alleen het vermogen kun je niet weten hoe hard de brommer gaat, elke type brommer heeft namelijk een andere Cw-waarde een ander frontaal oppervlak en andere rijweerstanden (deze verschilt ook per brommer appart (denk bijvoorbeeld aan: lagers, maat banden, kwaliteit banden, slippende koppeling)
pas als je al deze (en nog een paar die ik niet uit mijn hoofd ken) waarden hebt, dan kun je de theoretyse (dit is fout geschreven, maar ik weet ff niet hoe ie wel moet) topsnelheid berekenen
en dan klopt het ook nog niet, want asfalt heeft een andere weerstand dan grind en wie zegt dat de betreffende brommer is gegeared op topsnelheid en niet op trekkracht (denk maar aan crossers)
op de rollenbank meten ze trouwens zoiezo een waarde die nergens op slaat, want ze zeggen het vermogen te meten. maar dan moeten ze het eerst nog met 5 ofzo vermenigvuldigen willen ze een reeele waarde krijgen (dan zou je dus ook max. 2,5kW mogen)
en het vermogen is in elke versnelling gelijk (het koppel verschilt wel) en toen ik op de rollenbank stond gaf ie in z'n 1 een andere waarde dan in z'n 2 en 3 (4,5 en 6 vonden ze onnodig omdat ik ruim boven de 2kW zat)
en dan zoeken ze in een boekje op hoe hard de betreffende brommer zou moeten lopen (wat dus dubbel niet klopt, omdat ze geen vermogen meten en omdat het vermogen niks te maken heeft met de max. snelheid)
en het is ook niet een kilometerteller waar een vermogen-plaatje overheen zit, want in mijn 1 had ik 1,8kW en als je dat vergelijkt met scooters dan zou ik dus makelijk 90 gaan in z'n 1, en dat deed ie natuurlijk niet (nsr70)
en zo heb ik ongeveer alles wel gehad
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved