Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'koplamp' (ID 2349).
De reply is geschreven door Nick (UserID 1) op 6-12-01?20:33.
De witte draad is wisselspanning en komt van de spoel bij je vliegwiel af. Deze kan oplopen tot 70 Volt. Deze wordt gelijk gericht en op juiste spanning gebracht in dat dingetje wat jij had gescant. Die rode draad hoort dus naar je accu te gaan EN naar je contactslot. In je contactslot wordt deze vervolgens geschakeld met een zwarte draad. De zwarte draad die van je contact slot komt heeft dus een spanning van 6V (uit je accu) als je contact AAN staat (bij uit doet is dus nix).
Toen ik mij licht op die zwarte (dus rode ) draad aansloot, deed me licht het heel zwak. Toch komt er gewoon 6V uit. Conclusie: de gelijkrichter kan geen 35 Watt (owja + 20 Watt voor me achterlicht) leveren aan de RODE draad.
Daarvoor is dus de gele draad (afkomstig van je lichtspoel uit blok). Als deze bij jou geen spanning levert, zal idd de spoel niet goed meer zijn.
Maar dan blijft het vreemd dat je gelijkrichter max 15 Volt de rooie draad in flikkert, terwijl dat max 6 mag zijn (bij mij is het 6,3V dacht ik). Dan kan dus conclusie zijn dat gelijkrichter niet helemaal goed meer is.
Dat was bij mij ook het geval, maar bij mij kwam er dus te weinig uit (0.10V ofzo). Andere gelijkrichter erop (van Jordi ), en werken.
Nu heb ik dus licht uit me blok (geel) en wordt me accu etc van stroom voorzien dmv rode draad.
Ik heb het zo gemaakt dat ik op me verlichtingsschakelaar kan kiezen of ik licht via de spoel wil (als ik dus rijd) of via de accu (mocht ik een 's nachts keer stilstaan zonder lopende motor).
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved