Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Algemeen poortmap, timingen en tunen topic' (ID 14350).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 1-1-2004 19:43.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: boostah
wat mag je eigenlijk aan de spoelpoorten en boostpoorten doen want veel mensen zeggen deze gewoon omhoog te doen maar hoeveel (en is de blowdown hier belangrijk bij??? want daar weet ik nog niks van)
want de meeste weten dat verbreden van de
uitlaatpoort=hoger kopel
verhogen= 1200trmeer/ mm omhoog maar kleinere powerband
1200 toeren meer per mm , dat is echt zo'n kleurerschool regel .
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
Ik snap het niet echt van: als je nou alles hebt ingevuld in die formule, hoe en wat voor conclusies kun je dan trekken daaruit. Daarbij als je met name meer koppel wilt moet je dan bij de uitlaat, inlaat, zuiger zijn. en bij een hogere topsnelheid..?
Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 31-12-2003 12:03
vermogen (in watt) is koppel*2pie*toerental (in rotatie's per seconde).....
Topsnelheid is afhankelijk van je vermogen dus je weet wat je te doen staan
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]
Verder zeg jij dat je aan de spoelers zit, maar als ik lees wat jij zegt zou ik daar absoluut afblijven
Spoelers kun je idd beter niet aan zitten.
De meeste cilinder hebben de spoelpoorten altijd behoorlijk hoogstaan en daardoor een blowdown rond de 25 graden ofzo. Als je de cilinder wil tunen haal je de uitlaatpoort gewoon zoveel omhoog dat je een blowdown rond de 30-34 krijg.
Ff een uitleg over blowdown voor de newbies:
Het komt er simpel weg opneer dat je met een lage blowdown (rond de 25) een motor krijg met een behoorlijk brede powerband. Zou je bij die zelfde motor de blowdown groter maken (b.v. naar 30 oid) win je topvermogen maar verlies je vermogen onderin..... (de powerband word dus minder breed).
Dit bericht is ge-edit door Rudy op 1-1-2004 19:57
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved