Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'honda 4 takt (kapot tapdraat)' (ID 14139).
De reply is geschreven door kleppenkop (UserID 3212) op 17-12-2003 9:38.
Hallo iedereen,
Ik ben Adriaan en ik ben van het viertakt messageboard, ik werd op deze thread gewezen door een gebruiker op mijn board en wil zeggen dat jullie een leuk forum hebben.
En nu ontopic over het schroedraad: In de cylinder zit schroefdraad voor het klemmen van de distributiekettingspanner. Dit kleintje is vrij nauw bemeten en kun je niet zomaar uitboren naar m6 en er draad in tappen, dan wordt het te zwak en er is al snel kans op een berst wat weer leidt tot lekkage van motorolie. Langs je distributie ketting loopt ook olie terug.
De draden in je kop zijn ook een apart verhaal, die zijn M6 voor de tapeinden en de bougie is ook zoals gewoonlijk bij honda 4-takt van erg fijn en klein draad voorzien. Voor de M6 draden geldt dat er vrij weinig ruimte is gelaten tot opboren en hertappen, ik heb zonder boren wel eens gelijk M7 draad erin getapt en dat hield redelijk, maar het is en blijft beunen. M8 is helemaal niet te doen, dat gaat echt klote, weer kans op scheuren en lekkage.
Ik raad helicoils aan, en als je die niet zelf kan zetten, dan inderdaad bij de bromfietshandel, maar ik raad dan toch echt Loef, Leertouwer, Rovaza of 4-StrokeBikeCentre aan, die zijn gespecialiseerd in 4-takt en heben dus veel ervaring met dit soort dingen.
Nog een kleine waarschuwing bij de CB50, het is een heet hoofd, van alle 4-takjes worden zij het warmst. Als je dus een tapeind gebruikt dat van een zwaar metaal is dan krijg je vreemde verschijnselen. De aluminium kop zet snel uit vanwege de snel opbouwende hitte. Je tapeind kotm iets los te liggen maar zet op den duur ook uit door de hitte. Als je na een tijdje rijden dan stopt dan krimpt de kop sneller dan het tapeind en krak daar gaat je schoefdraad en je kop. Gebruik dus orginele tapeindjes. Als je naar m7 gaat of nog erger naar m8 dan wordt dit probleem alleen maar erger.
Groetjes,
Adriaan.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved