Brommerforum.nl - Print: Reply
![](img/c/s.gif)
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'olie in auto..' (ID 13936).
De reply is geschreven door de_koen (UserID 786) op 9-12-2003 9:04.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
[...]
dmv een oliering aan de onderkant van je zuiger, en een compresor zegmaar, je spoelpoorten zijn niet op je carter aangesloten maar op de compressor
ding heeft 2 zuigers op 1 krukas zitten toch ?
een grote voor de verbranding, een kleine voor het samenpersen ?.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn
[...]
versnellingsbak is niet droog maat
...
4takt roeleert gewoon over 2t....2t suckt in principe echt major..maar tis maar wat het doeleind is....2t is lichter en scoort tot een bepaalde inhoud meer pk/cc...
4takt..heerlijk...van dat soort motoren smul ik, omdat je weet dat het gewoon lekker getimed is enzo, dat je weet dat de kleppen precies op het goede tijdstip openen (snie helemaal waar, maar het verschilt niet elke slag) en dat het gewoon goed gaat..niet dat de hoogte van je uitlaatpoort vanalles bepaalt enzo..
als je je er verder in verdiept is 4t volgens mij veeel simpeler.....met de time area's enzo van 2t...(viertakt heeft natuurlijk ook moeilijke dingen mbt nokkenastiming enz enz...)
bij motoren valt dan weer enorm veel winst of verlies te maken met de kleppentiming
een milde nok--> veel koppel, hoog in de toeren niets waard
wilde nok--> hoog in toeren veel pk's, in lage toeren niets waard
je zit dus ongeveer met hetzelfde probleem als bij een 2-takt, een goede combinatie tussen beide is noodzakenlijk.
verder heeft een 4-takt het probleem van zwevende kleppen,waardoor hij (in extremis) begrenst is op zijn toeren,.Een 4-takt heeftveel meer bewegende delen , die energie kosten.
Eventuele herstellingen zullen dan ook veel duurder zijn dan bij een (simpel) 2-taktje.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved