Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Wat is beter: Zuiger met 1 of 2 zuigerveren.' (ID 1717).
De reply is geschreven door MB50TUNED (UserID 60) op 7-10-01?00:45.
Quote:
Originally posted by: Honda NSR-II?Bijl
Die l veer is gewoon niet betrouwbaar..
En volgens mij zijn zuiger veren een balangrijk deel voor de koeling van je zuiger richting cilinder wand.
En waar de zuigerveer "sluit" heb je dus bij 1 veer gewoon een gaatje wat niet afgedicht word door een 2e zuigerveer..
Aan de andere kant is het wel te proberen, in de winkel moest ik voor malossi zuigerveren 94,- betalen..
Kan je weer 2x zolang mee doen.. maarja das wel erg goedkoop..
Die weerstand van die veren lijkt me ook nihil maargoed..
En toch raadde iemand uit de racerij aan om een nsr zuiger met 1 zuigerveer te gebruiken. Of een kitaco zuiger met een 0,8 mm zuigerveer. Ik gooi het mailtje wel een keer neer als ik thuis ben.
Hier is het emailjte:
Hoi Bart,
Leuke site, goede tips. Je hebt 100% gelijk een gietijzere cilinder is
zwaarder en koelt slechter en heeft slechtere loopeigenschappen! Maar waarom
heb je dat nog nooit geprobeerd? Ik heb verschillende merken cilinders
gehad, Eurocilindro, Zeta, Immitatie maar die liepen eigenlijk allemaal
nooit echt hard! Alleen een originele Honda Cilinder is echt snel te
krijgen, ze hebben veel meer koppel = trekkracht! Moet je echt maar eens
proberen, bij de brommerrace worden ze vaak gebruikt!
Ook over die zuigers heb je best gelijk, zelf rijdt ik altijd met Kitaco dit
is een speciale racezuiger met een 0,8mm zuigerveer. Maar waarom adviseer ik
dan Honda(wel de onderste veer weglaten!): De Kitaco zuiger is minder
betrouwbaar ( eerder aan vervanging toe). Waar jij mee rijd zijn denk ik
Meteor zuigers of zo. Bij mij, racer "zwaar getuned" krijg ik gelijk een
vastloper. De konische tijd van zo'n zuiger klopt niet helemaal, zolang je
brommer niet echt hard loopt krijg je daar geen probleem mee! De L-veer is
voor mij ook een afvaller, is veel te breed en hapt te snel in mijn
uitlaatpoort. Kortom een originele zuiger is een prima zuiger ( niet voor de
alu cilinders), betrouwbaar en gaat berelang mee. Er worden geen originele
onstekingen gebruikt van een Honda, er zijn betere te krijgen o.a. HPI, PVL
of Motoplatz. Deze hebben een binnenroter en zijn veel lichter ook zit er
geen lichtspoel op! Vaak hebben zij ook een verlatingskurve. Een
poortmapping kan ik je best geven maar zal bij jou niet werken, ook niet van
die uitlaat. Zal waarschijnlijk toch niet werken omdat dat voor een
hoogtoerige fiets is bedoeld. Ik denk als je met std spul rijdt dat je de
uitlaatpoort ongeveer max op 180graden moet zetten, spoelpoort op 124
graden. Zekers geen proma gebruiken, maar informeer eens naar een Homoet! O,
ja de uitlaatpoort wordt bij mijn NSR zeer breedt gemaakt!
www.guys.myweb.nl
PS probeer die 2 kleps membraan nog maar eens, bij mij waren die Adige 4
kleps, 6 kleps Malossi (80cc) niet zo snel als mijn aangepaste 2 kleps
membraan!
Groetjes Martijn
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Bart [mailto:famhoog@kabelfoon.nl]
Verzonden: zondag 20 mei 2001 22:19
Aan: martijn@guys.myweb.nl
Onderwerp: tunen
Hoi Martijn,
Ik las je tuning tips op Mark?s honda mb site. Ik vroeg me af waarom je een
honda origineel snel het beste vind, dit is toch een gietijzeren cilinder,
dat heeft toch minder goede koeling en meer slijtage dan een
chroom/nickasilwand alluminium cilinder? En waarom vind je een nsr zuiger
het beste? Ik had zelf verwacht dat er met L- veren en zuigers met een
zuigerveer werd geraced. Ik wil misschien ook gaan racen en ben best
benieuwd waarom je daarvoor kiest. En heb je nog poortmappen en/of ontwerpen
van uitlaten, ik ben best nieuwsgierig daarna. En wat voor cdi wordt er
gebruikt met races? Ik hoop dat je deze vragen kan/wil beantwoorden. Ik heb
zelf ook een site o.a. over mijn mb. Ik zal in ieder geval niets plaatsen
wat je mailt (tenzij jij het wilt)
http://home.talkcity...its/bart40/index.htm Er zullen nog best wel
veel fouten op staan, maar ik ben een beginnend tuner en geen
tuningsspecialist.
MVG Bart
[This message is edited by MB50 TUNED on 8-10-01 09:51]