Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp '24volt i.p.v. 12volt???' (ID 12628).
De reply is geschreven door Cebess (UserID 1379) op 13-10-2003 18:35.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda_boy

[...]


Ja maar dan moet die ook een nieuwe accu kopen, en normaal is het licht niet op de accu en iedere keer bijladen is ook niet fijn.

Help me aub !!


Goed dan zal ik het een keer uitleggen na al die vage replies.
Er zijn zoveel verschillende brommers op de markt en de elektriche systemen daarvan werken niet allemaal hetzelfde. Ik zal er hier een paar proberen uit te leggen:

dmv. constante belasting: deze methode heeft geen regelaar voor de spanning, enkel een diode die de wisselspanning omvormt naar een gelijkspanning voor het laden van de accu. De stroomafname van de spoel achter het vliegwiel is hierbij vrijwel constant. Hierbij komt dus die weerstand om de hoek kijken. Als het licht aan staat heb je een vrij zware belasting en als je dan het licht uit zet dan is die belasting weg en zou normaal de spanning flink stijgen. Om dit te voorkomen is er een weerstand bijgezet die ingeschakeld wordt als het licht uit staat. De belasting van de weerstand is dus gelijk aan die van de lampen, waardoor de totale belasting ook gelijk blijft. De totale belasting van de spoel bestaat uit een deel van het licht/weerstand en een deel van het laden van de accu. Alles is zo berekend dat bij een normaal toerental(origineel dus) de spanning niet of niet ver boven de 12V uit komt. Zou er dus een accu, weerstand of lamp kapot gaan dan stijgt de spanning en gaat de rest er ook aan.
Kortom een slecht systeem.

dmv. regelaar: door een regelaar tussen de draad komende van de spoel en de massa te zetten kan de spanning begrenst worden. Dus als de spanning die opgewekt wordt boven de 12V komt dan gaat deze de spoel belasten en daardoor zakt de spanning dus weer. Doordat de spanning dus op deze manier constant blijft ook als er een lampje kapot is of de accu niet werkt of weg is, is dit echt een goed systeem en wordt ook eigenlijk in elke nieuwe brommer gebruikt.
Bij honda MB bijv. heb je ook zo'n kastje met 4 aansluitingen waar dus ook meteen een regelaar/gelijkrichter in zit voor het laden en beschermen van de accu.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?


Dit bericht is ge-edit door Cebess op 13-10-2003 18:53


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved