Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'FF een vraagje over cilinderinhouden' (ID 1639).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 29-9-01?09:43.

Oke ff rekenen:

Viertakt moter 2000cc (2 liter) Loopt met 5000 toeren, betekend 2500 verbrandings slagen.
Tweetakt moter 50cc (standaart) loopt met 10.000 toeren, betekend 10.000 verberandingen.

4 takt maakt dus 4 keer minder verbrandingen. Dus in een de zelfde tijd verbrand een tweektakt 200cc (4*50) terwijl de viertakt 2000cc verbrand. Verhouding van 10. Simpel gezien zouw een brommer dus 10 maal zuigiger zijn dan de auto.

Auto rijd 1/12, (goede) brommer 1/50. Dat is slects een verhouding 4-1/6. We missen dus nog 5-5/6 :(

Dat is logisch te verklaren met het feit dat een spoeling maar 50% effectief ie en die van een viertakt bij 100%. Bij een tweetakt wordt namelijk maar 50% van de slag effectief gebruikt bij de compressie. Daarnaast gooit een tweetakt ook nog een deel van de brandstof door de uitlaat naar buiten en blijfen er veel meer uitlaat gassen is het mengsel over. Ook de olie in de brandstof verlaagt het rendament van de verbranding. Daarnaast is de compressie een stuk minder wat ook een negatief effect heeft.
En als laatste verbuikt een moter als hij belast wordt veel meer dan waarneer hij minder belast wordt. Een 50cc heeft zo weinig vermogen dat hij bijna constand vol belast wordt. Een 4-takt moter van 2000cc wordt pas zwaar belast als er een aanhanger of trailer achterhangt. Je zult dan ook zien dat het brandstof verbruikt ook omhoog gaat.

Waar dat presies snap ik nog niet helemaal, zouw wel met de warmte van de verbranding te maken hebben ofzo ?



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved