Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'info: 80cc carter verkleinen mb/t' (ID 12512).
De reply is geschreven door Hans F (UserID 1202) op 9-10-2003 11:07.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul80

Carterdruk verhogen is alleen weggelegd voor ingenieurs die met ontzettend ingewikkelde berekeningen precies weten hoeveel er waar bij moet. Dit kun je zeker NIET zomaar zelf effe, al zou dat wel leuk zijn want het geeft i.d.d. meer vermogen.

Dit kun je zeker wel zelf, maar het hoeft helemaal niet meer vermogen op te leveren. Het hangt er maar net vanaf wat je wil, en wat de rest van je andere onderdelen "willen".

Ik moet wel zeggen dat er een hoop slechte antwoorden worden gegeven op dit forum, met name in deze topic en die van de koppeling vooraan deze pagina. Maar het gaat om de hooby, ik snap m.
Dat je meer vermogen krijgt door ervoor te zorgen dat je mengsel beter stroomt klopt. Je kunt b.v. je spoelpoorten, inlaat en je carter polijsten. dit scheelt wel degelijk.

Alles polijsten is echt onzin. Zijn enorm veel artikelen te vinden die deze mening ondersteunen. Veel gedeelten waar het mengsel langsstroomt moeten juist ruw zijn. Vaak maakt het ook vrijwel niks uit (het laat dan geen verschil zien op de testbank of je iets nu wel of niet polijst), dus is het dan verspilde moeite.

Je moet het bekijken vanuit het mengsel. Vergelijk het met een tuinslang met een steentje erin. haal dat steentje weg en het water "flowed" beter.

Hoe de neuk krijg je ooit een steentje in een tuinslang? Een steentje spoelt direct uit een tuinslang. Verder is het niet echt nuttig om te kijken hoe je spoeling gaat aan de hand van water. Water is immer niet comprimeerbaar en mengsel wel.

Het feit dat je mengsel versnelt door er wervelingen in te brengen klopt als een bus

Ik weet niet of je ooit iets over gasstromingen hebt geleerd, maar volgens mij stroomt een gas echt langzamer als het turbulent is ipv laminair.

denk maar aan een powerroar bij auto?s. Die wervelingenworden al verkregen door de bouw van de cilinder, de ligging van de spoelpoorten daarin en de roterende beweging van je krukas. Daar moet je zelf niets meer aan doen. Wil je je brommertje op een goedkope manier snel maken dan zijn er echt wel andere mogelijkheden. Ik ken jongens die een puch maxi met een origineel cilindertje (door henzelf bijgewerkt) tegen de 100 echte km?s zitten.

Het gaat om de complete setup, niet enkel om het cilindertje

Er zijn trucs genoeg voor je mt-tje/mb-tje. Als je een beetje logisch nadenkt en het een en ander opschrijft kom je een heel eind. (ik heb makkelijk praten doe dit al 11 jaar) Maar iedereen moet ergens beginnen. Ik heb wel al 1 tip. Als je er geen verstand van hebt moet je er hier niet over posten, dat staat echt stom. Ik kreeg na een topic over mijn "slippende koppeling" de vraag of ik het koppelingshuis er wel op had zitten.....dat zegt genoeg dacht ik. Maar mannen succes ermee.
In dat topic geef je zelf ook niet echt info en geef je aan de je zelf hebt zitten kutten met die koppeling. Zo zeg je bv. niet wat voor olie je erin hebt gedaan. Heb je het over het opruwen van gladde platen? Heb je ook nog ringen onder de veren geduwd i.p.v. eerst normaal je koppeling te reviseren.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved