Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Wie kweekt er hier allemaal wiet?' (ID 12422).
De reply is geschreven door SIWWN (UserID 653) op 30-9-2003 22:31.
Hier het artikel over drugsgebruik in het verkeer enzo Is positief
Zet het artikel maar effe hier neer omdat je je moet registreren als je het artikel wilt lezen vandaar...
Door: Jos Nijsten en Marc Remmers
Stoned achter het stuur, de autorijdende Highlifelezer zal het ongetwijfeld ook wel eens gedaan hebben. Vraag is, is dat nu gevaarlijk of niet? Klopt het dat je van een joint rustiger aan het het hectische verkeer van nu deelneemt, of ben je toch minder geconcentreerd. Highlife zocht het antwoord op twee manieren. Marc Remmers sprak met diverse mensen uit de branche die regelmatig met een jointje achter het stuur zitten, en nam ook contact op met 3VO, een organisatie die zich bezighoudt met verkeersveiligheid. Jos Nijsten boog zich over de vele wetenschappelijke rapporten die aan het onderwerp gewijd zijn. Een reportage die elke blowende autorijder zou moeten lezen.
Als deelnemer aan het verkeer, en zeker in een potentieel moordwapen als de auto, heeft iedereen de verantwoordelijkheid om zijn medemens niet in gevaar te brengen. Maar helaas hebben wij, hoe oud we ook zijn, soms een autoriteit nodig die ons weer op die verantwoordelijkheid wijst. Vandaar dat de overheid rijden onder invloed van drank wettelijk heeft gereglementeerd en gesanctioneerd. Maar hoe gaat het als je stoned achter het stuur zit. Even blazen in het pijpje van oom agent, en we rijden weer lachend verder, want wij zijn niet zo onverantwoordelijk om met drank op te gaan rijden. De overheid weet inmiddels ook dat veel automobilisten onder invloed van cannabis achter het stuur zitten, en heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid(SWOV) opdracht gegeven hier onderzoek naar te doen. Conclusie van dit rapport: cannabisgebruik levert geen verhoogd risico op een ongeval op. Bestuurders ervaren dat ze minder rijvaardig zijn en zullen voorzichtiger, en langzamer gaan rijden.
Vermaard is de parodie van het duo Van Kooten en de Bie, waarin Van Kooten, zo stoned als een garnaal, met 70 kilometer per uur over de snelweg scheurt en denkt dat hij Nikki Lauda is, die wel 200 kilometer per uur rijdt.
Het gaat te ver om te zeggen dat het roken van een joint onschadelijk is bij deelname aan het verkeer, en dat de overheid zich hier niet mee hoeft te bemoeien. Maar feit blijft wel dat de ??n beter na het roken van een joint achter het stuur kan zitten als een ander, zeker als deze geen dagelijkse roker is. Highlife maakte een ronde langs mensen met ervaring op dit gebied.
De Wet (De Wegenverkeerswet Artikel 8): 'Het is een ieder verboden een voertuig te besturen, of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.'
Debby Lieuw-On (3VO, Verkeersveiligheid organisatie): "Wij vinden dat er een duidelijke wetgeving voor drugs en medicijnen in het verkeer moet komen. Voorlopig leert de politie nog alleen drugsgebruik herkennen, en is er nog geen promilage, blaaspijp of strafmaat voor het onder invloed rijden van cannabis. Er moet eerst een goede basis zijn, de kennis is nu nog te beperkt. Het onderzoek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in Tilburg heeft verricht, is een voorloper van een groter Europees onderzoek dat begin 2002 van start is gegaan, en het is dus wachten op die resultaten voordat ze ook goede testen kunnen ontwikkelen. Maar het is wel al duidelijk dat de combinatie alcohol en drugs levensgevaarlijk is: het risico op een ongeval is voor die bestuurders enkele honderden malen groter dan voor nuchtere bestuurders."
Ben Dronkers (Sensi Seeds): "Ik rij al 35 jaar stoned rond, en mijn laatste ongeluk was 30 jaar geleden. Misschien moest ik toen nog even wennen. Als je net begint met blowen moet je dus zeker voorzichtig zijn. Je moet het zo zien, stel je rijdt op de snelweg en je moet ineens een afslag naar rechts hebben. Dan gooi je, als je gedronken hebt - en meestal ook als je nuchter bent - het stuur ineens om, maar als je stoned bent denk je alleen maar shit en rijd je rustig rechtdoor. Het is trouwens al jaren bewezen dat je voorzichtiger gaat rijden als je gerookt hebt, maar daar hoor ik verder niks over. Verder kun je beter met mijn zoon Alan praten, want die heeft zich meer in deze materie verdiept."
Alan Dronkers (Sensi Seeds): "Er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan en steeds is de conclusie dat het effect van cannabis op de rijvaardigheid minimaal is, zeker in vergelijking tot andere middelen en geneesmiddelen die effect hebben op het rijgedrag, zoals bepaalde slaap- en kalmeringsmiddelen.
Al in het begin van de jaren negentig had ik regelmatig contact met de Nederlandse onderzoeker Robbe in Maastricht. Hij deed daar toen ook een onderzoek naar het effect van cannabis in het verkeer in opdracht van het Amerikaanse ministerie van verkeer. De conclusie van het meest recente onderzoek over dit onderwerp, uitgevoerd door M. Karus van het Nova Instituut in Duitsland, gaat zelfs nog verder: Ervaren cannabis gebruikers rijden veiliger dan niet-gebruikers. Voor diegenen die hier echt meer over willen weten zijn beide onderzoeken verkrijgbaar bij het Hasj Marihuana Hennep Museum in Amsterdam."
Eddy (Platform Cannabis Nederland en coffeeshop Pink): "Wij willen met PCN een vuist maken naar de overheid, dus ik wil hier niet het stoned rijden gaan promoten. Bij onze advertenties voor coffeeshop Pink geven wij de mensen tips, waarschuwen bijvoorbeeld voor het gebruik van cannabis tijdens de zwangerschap, of dat je geen cannabis moet meenemen als je naar het buitenland gaat. Dus in die lijn zou ik zeggen dat je lekker in de coffeeshop moet blowen, of thuis, in ieder geval daar waar je andere mensen er geen schade mee kan aandoen. Maar persoonlijk, misschien moet het glazen huisje een keer ingegooid worden, heb ik niks dan goede ervaringen met stoned autorijden. Ik heb 30 jaar gerookt en nog nooit een ongeluk veroorzaakt."
Nol van Schaik (Global Hemp Museum, coffeeshop-eigenaar en Kruisvaarder cannabisbeleid in binnen-en buitenland): "Ik rij altijd stoned, als ik nu maar niet door deze publieke bekentenis steeds aangehouden word. Vorig jaar was ik bij een congres over cannabis in Liverpool, en de aanwezige mensen van de politie waren toen zeer verbaasd om te horen dat uit onderzoeken naar voren kwam dat het rijden onder invloed van cannabis geen negatieve invloed op de rijvaardigheid heeft, sterker nog, mensen reden beter onder invloed dan nuchter. Mede omdat ze in Engeland, zoals nu in Duitsland al gebeurt door het nemen van bloedproeven, het rijden onder invloed van cannabis strafbaar willen maken. Dus gaan ze straks allemaal zo veel mogelijk zuipen, om het cannabis gebruik te verdoezelen."
Siglinde (Hesi plantenvoeding): "Ik vind het rijden van A naar B gezelliger als ik gerookt heb, en als ik vijf minuten te laat dreig te komen voor een afspraak, maak ik mij daar ook minder druk om. Ik rij ook veel voorzichtiger en geconcentreerder als ik gerookt heb. Het nadeel van stoned rijden is dat, als ik geen navigatie systeem heb, ik eerder verdwaal. Of als er iemand naast mij zit, ik sneller afgeleid ben. Verder mogen ze het van mij wel verbieden om te roken terwijl je aan het autorijden bent, want daar kunnen gevaarlijke situaties door ontstaan. En gelegenheidsrokers moeten ook oppassen, wat trouwens ook voor mij geldt wanneer ik een onbekend wietje rook, want dan weet je niet hoe sterk het effect is. In Duitsland zijn ze echt streng, als je daar gesnapt wordt ben je je rijbewijs kwijt, ook al heb je een paar dagen daarvoor gerookt. Een kennis van mij heeft door middel van een psychologisch onderzoek, wat hem 4000 Euro kostte, moeten aantonen dat die minuscule hoeveelheid die ze in zijn bloed gevonden hadden hem niet ongeschikt maakte om te rijden."
Robin (Groothandel De Plantage): "Het belangrijkste is om het onderscheid te maken tussen incidentele en vaste gebruikers. Ik kan goed autorijden, maar als ik incidenteel rook, kom ik bij wijze van spreken niet eens tussen de lantaarnpalen door. Ik zou zeggen, wacht minimaal een uur of twee uur na het nuttigen van een joint voordat je gaat rijden, zodat het heftigste effect weer wat gezakt is."
Gerard (Roots Rotterdam): "Ik blow zelf iedere dag, en heb er geen problemen mee. Ik vind het wel relaxed, en ik ben zeker geen gevaar op de weg daardoor."
Theo (Hy Supply): "Ik rook zo veel, ik rij geloof ik nooit nuchter en dat bevalt me goed. Alcohol vind ik veel gevaarlijker want daar ga je echt te laat van reageren. Die jongeren tussen de 18 en 25 jaar mogen ze wel goed voorlichten, maar dat is sowieso al een verhoogde risicogroep in het verkeer."
Galid (Brommerkoerier in Amsterdam): "Als ik 's ochtends wakker word steek ik gelijk een joint op. Ik zou niet eens weten hoe het is om nuchter te rijden. Natuurlijk maak ik wel eens een ongeluk, maar als je de hele dag door de stad scheurt is dat niet zo gek. Ik zou veel opgefokter zijn als ik niet zou roken, en ik zou waarschijnlijk meer ongelukken maken. Ik weet dat veel van mijn collega's stoned rondrijden, en dat is maar goed ook. Anders zou het echt een gekkenhuis worden. Je rijdt toch rustiger als je stoned bent, en je maakt ook minder gauw ruzie."
Carlo (Taxichauffeur in Amsterdam): "Ik ben wel een dagelijkse roker, maar ik rook niet altijd als ik moet werken. Wat mijn rijgedrag betreft merk ik niet zoveel verschil of ik wel of niet gerookt heb, maar als dagelijkse roker ben je natuurlijk nooit echt nuchter. Ik rook eerder niet omdat de communicatie met mijn klanten dan niet zo soepel meer verloopt, en mijn werktijd langer lijkt te duren omdat je er zo mee bezig bent."
Karin (Chauffeuse kledingbedrijf]: "Nee, ik kan niet stoned rijden. Ik ben veel te snel afgeleid, zeker pas na het roken. En als ik op de snelweg rij, let ik niet op de borden, afslag A12 of zo. Als ik alleen de A2 zou hoeven te volgen, ben ik waarschijnlijk een van de veiligste rijders. Hoewel ik heel ontspannen ben, ben ik ook extra geconcentreerd, en heb ik geen tijd meer om ook nog eens op de borden te letten. Maar ik ben dan ook geen dagelijkse roker, zoals mijn vriend bijvoorbeeld. Hij heeft er totaal geen moeite mee, dus als we alle twee stoned zijn mag hij rijden, en dat vindt hij nog leuk ook."
Onderzoeksresultaten : "Marihuana heeft minder ongunstig effect op rijden dan alcohol of vermoeidheid." "Marihuana heeft minder ongunstig effect op rijden dan alcohol of vermoeidheid." Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van de Transport Research Laboratory (TRL). Het resultaat bevestigde eerdere bevindingen in de VS, Australi? en andere landen, dat marihuanagebruik een relatief onbelangrijke rol speelt met betrekking tot verkeersongevallen. NORML-direkteur Allen St. Pierre zegt: "Onderzoek na onderzoek blijkt dat de lichte invloed van marihuana op het reactievermogen in het algemeen binnen de veiligheidsgrens ligt die aanvaard werd voor medicatie en andere legale potenti?le verzwakkende factoren. De bevindingen van dit laatste onderzoek wijken daar niet van af."
Het drinken van een enkel glas wijn heeft meer invloed op het vermogen tot besturen van een wagen dan het roken van een marihuanasigaret. Onderzoeken concluderen dat blowen tot voorzichtiger rijgedrag leidt.
In de TRL-studie werd de rijvaardigheid onderzocht bij vrijwilligers die of een hoge, of een lage dosis, of een placebo toegediend kregen en getest werden in een hightech rijsimulator. De onderzoekers ontdekten dat marihuana een ongunstige invloed had op de accuraatheid van het sturen, maar ontdekten geen invloed ervan op het reactievermogen of andere noodzakelijke rijvaardigheden. Zij stelden vast dat de proefpersonen zich goed bewust waren van hun afgezwakte rijvaardigheid en dit trachtten te compenseren door de moeilijkheidsgraad van de rijtest te verlagen.
Besluit van de auteurs: "In termen van verkeersveiligheid kan niet geconcludeerd worden dat rijden onder invloed van cannabis geen risico's inhoudt. De ernstige effecten van alcohol op het rijden houden meer risico in, voornamelijk bij zwaarder gebruik."
Uit vergelijkbaar onderzoek bleek dat alcohol en slaaptekort een veel ongunstiger effect hadden op de rijvaardigheid dan marihuana. Uit een Australisch overzicht van mei 1998 over 2.500 gekwetste automobilisten bleek dat cannabis "geen noemenswaardig effect" had op hun rijvaardigheid. Resultaten die gepubliceerd werden door de U.S. National Highway Traffic Safety Administration in 1992 en 1993 meldden dat de ongunstige effecten van marihuana op het rijden "relatief klein" zijn en concludeerden dat "er geen harde bewijzen waren dat marihuana substantieel bijdraagt tot verkeersongevallen of ongevallen met dodelijke afloop."
Ook het onderzoeksproject van het US Department of Transportation heeft aangetoond dat marihuana, zonder andere producten, "een lichte vermindering in de rijprestaties tot gevolg heeft, afhankelijk van de dosis THC. De vermindering uit zich vooral in het vermogen om op een vaste lijn positie te houden, maar de grootte van de verzwakking is niet uitzonderlijk in vergelijking met de veranderingen ten gevolge van heel wat medicijnen of alcohol. Bestuurders onder invloed van marihuana behouden het inzicht in hun prestaties en zullen compenseren waar ze kunnen, bijvoorbeeld door langzamer te rijden of de inspanning te vergroten. Bijgevolg blijken de effecten van THC op de rijprestaties relatief klein te zijn."
De resultaten van de studies bevestigen deze van vroegere tests met een rijsimulator en op een gesloten circuit. De ge?nhaleerde THC heeft een merkbare, hoewel geen grote, dosisafhankelijke werking op de rijvaardigheid. De standaardafwijking was het grootste bij de laterale rijpositie in de volgtest. De effecten van THC verschillen kwalitatief van vele andere drugs, vooral van alcohol. Er zijn elementen uit diverse studies die er sterk op wijzen dat alcohol risicovol rijden aanmoedigt, terwijl THC aanzet tot grotere voorzichtigheid. Een andere manier waarop THC zich kwalitatief lijkt te onderscheiden van vele andere drugs is dat de testpersonen beter in staat bleken te zijn om de verzwakkende effecten te compenseren als ze onder invloed reden (details over de gebruikte onderzoeksmethoden vind je op www.cannaclopedia.be onder de letter A). Onlangs verscheen bij het Belgische Ministerie van Volksgezondheid het Cannabis 2002 Report met een bijdrage over cannabis in het verkeer. Daaruit blijkt dat THC het waarnemingsvermogen, de psychomotorische functies en het feitelijke rijvermogen dosisafhankelijk verzwakt. De graad van verzwakking na een THC-dosis van 300 ?g/kg is vergelijkbaar met een alcoholgraad van 0,05 g/dl, de limiet in de meeste EU-landen. Er zijn geen aanwijzingen dat vroeger gebruik van THC alleen de risico's op ongevallen be?nvloedt. Er is evenwel groeiend bewijs dat recent gebruik van THC het schuldrisico bij ongevallen verhoogt, vooral bij hogere concentraties. De schadelijke effecten van THC uiten zich voornamelijk bij sterk geautomatiseerd rijgedrag in vergelijking met complexe rijsituaties die meer controle vereisen. Gecombineerd gebruik van THC en alcohol veroorzaakt verzwakking van het rijvermogen en verhoogt het schuldrisico bij ongevallen, zelfs bij lagere doses (het rapport is verkrijgbaar bij het Ministerie op telefoonnr. 0032(0)2.210.48.07).
"Resultaten met rijsimulator bij proefpersonen met een normale 'high', en dezelfde personen in nuchtere toestand: geen belangrijke verschillen. Er zijn bij alcoholintoxicatie aanzienlijk meer fouten vastgesteld, volgens dezelfde meetmethode." (Cranceronderzoek, Washington Departement of Motor Vehicles)
"In tegenstelling tot alcohol, wat de mensen aanzet tot het nemen van meer risico's in het verkeer, doet marihuana de bestuurder langzamer rijden en voorzichtiger. Cannabis is goed voor de rijvaardigheid want men heeft de neiging een vermindering van de waarneming te compenseren." (Professor Olaf Drummer, rechtswetenschapper aan het Royal College of Surgeons in Melbourne, 1996)
Er werd onderzoek gedaan naar de effecten van chronische blootstelling van cannabis op de werking van alcohol op de psychomotorische rijvaardigheid. Chronisch cannabisgebruik verhoogde het effect van alcohol niet. In feite scoorden regelmatige gebruikers beter wat duizeligheid betreft en hadden een superieure accuraatheid in het volgen van een vooroprijdende wagen, in vergelijking met personen die sporadisch cannabis gebruiken na het drinken van alcohol. (Wright A, Terry P. Psychopharmacology 2002 Mar;160(2):213-9)
Het drinken van een enkel glas wijn heeft meer invloed op het vermogen tot besturen van een wagen dan het roken van een marihuanasigaret. Dat is de conclusie van een belangrijk nieuw onderzoek uitgevoerd door de TRL in Crowthorne (GB). Deze resultaten bevestigen een onderzoek dat meer dan een jaar geleden werd uitgevoerd. De studie toonde tevens aan dat bestuurders onder invloed van cannabis zich meer bewust bleken te zijn van hun intoxicatie, en daardoor voorzichtiger gingen rijden om hun verzwakking te compenseren. (New Scientist van 19 maart 2002)
info Highlife magazine
Toch wel interresant
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved