Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Ram air' (ID 12031).
De reply is geschreven door Hier_ben_ik (UserID 29) op 16-9-2003 10:29.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

inskennen!


of ff kijken welke url er op dat krantje staat

ik kwoot:
Quote:

Yamaha R1 weegt 172 kg en levert 172 pk
Gewichtige paardenkrachten

AMSTERDAM - Spectaculair nieuws voor modeljaar 2004 van Yamaha. Voor het eerst in de geschiedenis van 'gewone' productiemotorfietsen wordt een 1:1 motor ge?ntroduceerd: een machine die evenveel pk's levert als hij kilo's weegt. In het geval van de compleet vernieuwde R1 betekent dat 172 paardenkrachten bij 172 kilogrammen... Tot dit jaar was Suzuki recordhouder met de GSX-R1000, die dergelijke waarden net niet haalde.

Yamaha introduceerde de eerste R1 in 1998 en de machine (toen 150 pk bij 177 kilo) betekende een revolutie op de markt van hoogvermo-gende sportmotoren. Sommigen vroegen zich destijds al af of de fabrikanten niet te ver gingen en waren ervan overtuigd dat de absolute grens van nog net te controleren machines nu toch echt wel was bereikt. Niet dus, zo bleek later toen Suzuki met een nog lichtere en sterkere 1000cc-machine kwam die nog verrassend handelbaar bleek ook.

En nu is er dus deze alle records aan flarden rijdende derde generatie R1. Hoewel Yamaha nog geen prestaties van de nieuweling naar buiten brengt, hoef je niet in een glazen bol te staren om de topsnelheid van de 20-klepper in te schatten. Die moet boven de 300 kilometer per uur liggen, terwijl de acceleratie tot honderd minder dan drie seconden zal vergen.

Waanzin op de gewone weg, maar kopers van dit soort machines zweren bij extreme waarden (al was het alleen maar om in de stamkroeg op te scheppen over snelheid en vermogen) en dus zal de Yamaha volgend jaar niet aan te slepen zijn. Dankzij het gemonteerde ramair systeem moet de machine bij hoge snelheden - door de invloed van in de airbox geblazen wind - zelfs 180 paardenkrachten leveren. Altijd moeilijk te controleren, dergelijke claims, maar ook die 172 pk lijkt ons meer dan voldoende.

Het blok werd compleet opnieuw geconstrueerd, waarbij gebruik is gemaakt van de in de MotoGP klasse opgedane ervaringen van coureurs als Alex Barros. Uiterlijk volgt Yamaha de laatste mode, door een titanium uitlaatsysteem te monteren dat via twee pijpjes uit het ranke kontje van de R1 priemt. Niet erg origineel; Ita-liaanse grootmeesters als Ducati en MV Agusta hebben eigenlijk een patent op die vinding. Maar omdat ook Honda dergelijke uitlaten inmiddels heeft gekopieerd, kon marktleider Yamaha niet achterblijven.

Verder is de R1 nog steeds heel duidelijk als R1 herkenbaar. Met een spitse neus waaruit nu vier koplampen (? la kleine broertje R6) agressief de wereld in kijken. Om de gewichtsreductie te bereiken werd onder andere het aluminium deltabox-frame maar liefst zes centimeter smaller. Desondanks claimt de fabriek dat de torsiestijfheid dankzij nieuwe lastechnieken maar liefst 200 procent toenam. De remblokken in het voorwiel zijn nu radiaal opgehangen, de schijven meten 320 mm.

Of Yamaha het nieuwe record in gewicht en vermogen lang zal kunnen vasthouden, hangt met name af van concurrenten Suzuki en Kawasaki. Want technische gegevens over de ongetwijfeld ook vernieuwde GSX-R1000 en de inmiddels al aangekondigde ZX-10R ontbreken vooralsnog. Tot die tijd is de R1 de nieuwe koning in supersportland.


Verschenen in SP!TS op dinsdag 16 september 2003.



in dat krantje staat er ook nog een foto bij maar die zie ik nergens staan op internet..

Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 16-9-2003 10:31


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved