Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Tuning NSR' (ID 1543).
De reply is geschreven door Rens (UserID 73) op 14-9-01?16:21.
ik HEB GEEN ZIN OM TE VERKLEINEN EN NAAR 2 MENSEN ZIJN ZE AL VERSTUURD:
Inleiding
De cilinder is het hart van je motor en is tevens het onderdeel waaraan het meest getuned kan worden. De 50cc cilinder die standaard op een NSR zit is al redelijk snel. Hij wordt alleen tegengehouden door het inlaatspruitstuk, de uitlaat en het sproeiertje in de carburateur. Boor het spruitstuk uit naar 13mm, zet er een betere uitlaat op, zet er een iets groter sproeiertje in en hij kan misschien net de 80km/h halen. Maar ja, dat loopt de eerste de beste scooter ook, dus moeten we iets aan de cilinder gaan doen, maar wat? Waarom gaat hij na een beetje frees en vijlwerk (en een beetje teken en rekenwerk) een stuk beter lopen? Dat is nou juist de kunst van het tunen, de juiste verhoudingen zien te vinden.
De theorie
Wat er eigenlijk moet gebeuren om hem beter te laten lopen, is te zorgen dat je een nog hevigere verbranding krijgt. Dit kun je bereiken door nog meer vers mengsel te laten ontbranden. Tijdens de verbranding van dit mengsel komen natuurlijk ook meer verbrandingsgassen vrij. Door de spoelpoorten te vergroten zul je meer mengsel in je cilinder krijgen, dus ook meer verbrandingsgassen die weg moeten. Maak dus ook de uitlaatpoort iets groter. Let er op dat je de spoel en uitlaatpoort niet eeuwig kunt vergroten! Je moet nog wel een beetje compressie zien op te bouwen tijdens de compressieslag. Dit kun je wel compenseren door de cilinderkop nog meer te vlakken, maar ook daar komt een keer een eind aan. Het beste wat je eerst kunt doen is alle spoelpoorten iets te verbreden. Dit mag je gewoon doen tot zover dit mogelijk is, als de afstand tussen de poorten maar niet minder dan 2mm wordt i.v.m. de geleiding van de zuiger door de cilinder. Maar let er op dat je dezelfde spoelhoek aanhoudt, je de uitlaatpoort ook nog iets moet verbreden en er misschien een extra boosterpoort bij moet komen. Zorg ervoor dat de openingen van je zuigerveren dan niet over of vlak langs een poort heen lopen. Het is zeer belangrijk om een juiste verhouding aan te houden bij het vergroten van de poorten. Maar er is een redelijk standaardregeltje: de spoelpoorten moeten ongeveer de helft van de hoogte van de uitlaatpoort hebben. In werkelijkheid spelen er nog veel meer dingen die belangrijk zijn, maar daar zal ik het nu maar niet over hebben, want ik wil het wel voor iedereen begrijpelijk houden.
De praktijk
Ik zal nu eerst wat aanwijzingen geven alvorens met het frezen te beginnen. U weet toch hoe u een cilinder in de bankschroef moet klemmen? De bankschroef aandraaien tot er iets barst, en daarna een halve slag terugdraaien. Maar zonder gekheid, span de cilinder voorzichtig in, maar wel zo dat hij onbeweeglijk vastzit. Je kunt ook de cilinder vastdraaien op een oude carterhelft, en die dan in de bankschroef vastzetten. Voor we de cilinder te lijf gaan, tekenen we eerst af hoe groot de poort moet worden. Met een viltstift maken we het cilinderloopvlak rondom de uitlaatpoort zwart, waarna we met een kraspen de nieuwe vorm intekenen. Dan pakken we de boortol (of vijl) met de frees, die we met olie (slaolie is het beste) bevochtigen, zodat hij minder vlug verstopt raakt door de spanen. De boortol stevig vasthouden en zorgen dat ook de cilinder onbeweeglijk in de bankschroef zit. Bij het frezen niet helemaal tot aan de ingekraste lijntjes gaan, maar ongeveer een millimeter laten staan. Die laatste millimeter vijlen we weg. Het is aan te raden om op die vijl een waterslangklem te monteren, zodanig dat de vijl net niet te ver de uitlaat in kan om tegen de achterwand van de cilinder te stoten. We kunnen de achterwand van de cilinder ook beschermen met een strookje karton, dat we in de boring schuiven. De ervaring leert ook dat je beter van te voren pleisters op je vingers kunt plakken dan naderhand! Tijdens het frezen of vijlen blazen we af en toe de spanen in de cilinder weg, zodat we de lijntjes kunnen zien. Een zaklantaarn is hierbij onmisbaar. Bij het blazen wel de ogen sluiten!! Niet in de cilinder vegen, de spanen zijn dan wel weg, maar de ingetekende lijntjes ook. We moeten hier oppassen dat we in ons enthousiasme niet teveel materiaal weghalen zodat de poorten te groot worden en de cilinder in ??n keer klaar is voor de sloop. Het vergroten van de spoelpoorten is andere koek. Je kunt er haast niet bij komen, en bovendien moeten we niet alleen rekening houden met de hoogte en de breedte, maar ook nog dat we de spoelrichting hetzelfde houden. En alsof dat nog niet genoeg is hebben we eigenlijk een boortolletje nodig, liefst met een haakse kop. Omdat bijna niemand zo'n ding heeft, kun je ook een boortol met een flexibele as gebruiken. Bij het slijpen aan de poorten zijn we geneigd met ons hoofd zo dicht mogelijk bij de poort te komen. Draag daarom een stofbril, en ook een goed stofmaskertje of zoiets. We hebben nu gezien hoe we een cilinder te lijf kunnen gaan zonder al te veel kans op lichamelijk letsel.
De maten
Nu komen wat maten om uit een standaard 50cc cilinder wat extra vermogen te halen: de bovenkant van de uitlaatpoort moet zo'n 25mm onder de bovenkant van de cilinder komen te liggen. De breedte moet zo'n 20mm worden. Maak de uitlaatpoort zo ovaal als mogelijk zoals in figuur 1, ga hem dus niet zeshoekig of zoiets maken. De vier spoelpoorten moeten 11mm breed worden. Tevens moeten ze 2mm verhoogd worden. Maak de twee inlaat poorten 9mm breed, maar werk naar de binnenkant en rond de hoeken mooi af. In figuur 3 staat dit duidelijker. Tot slot moet er een extra boosterpoort bijgemaakt worden exact recht tegenover de uitlaatpoort. Deze moet op dezelfde hoogte en net zo breed worden als de andere spoelpoorten en moet schuin naar boven lopen onder een hoek van ongeveer 45 graden. Als de spoelpoorten nog iets breder kunnen, mag dat ook, maar zorg ervoor dat de openingen van de zuigerveren niet in of op de rand van een poort zitten en de afstand tussen de poorten niet minder is dan 2mm. Maak de poorten netjes rechthoekig zoals op de tekeningen en haal met een schuurpapiertje alle bramen goed weg. Zie figuur 1, 2, 3 en 4 voor de uitslagen. De boosterpoort helpt het mengsel dat uit de spoelpoorten komt, een bepaalde stromingsrichting aan te nemen om zo de verbrandingsgassen uit de cilinder te drijven. Hoe meer omwentelingen de motor maakt, hoe korter de spoelpoorten open blijven. Hierdoor zal er steeds minder mengsel boven de zuiger worden geperst. Door de spoelpoorten te verbreden en te verhogen, zal dit probleem enig zins worden opgelost (hetzelfde geldt voor de uitlaatpoort). De spoelpoorten mogen pas openen, als de druk in de cilinder lager is dan de druk in het carter. Anders zouden de uitlaatgassen via de spoelpoorten in het carter kunnen stromen. De hoogte van de spoelpoorten is dus zeer belangrijk. Met deze cilinder is met een goede configuratie zonder problemen de 100 tot 110km/h te halen. Dit is alleen mogelijk met een 5 tot 6 versnellingsbak en niet met windkracht 6 tegen of zoiets. Als de power band niet tot 12.000 a 13.000 toeren loopt moet je de pijp bij de bocht iets inkorten. Probeer dit steeds met stappen van 1cm. Tot nu toe hebben we het gehad over een standaard 50cc cilinder. Maar wat missen we bij een 50cc wat een 70cc wel heeft? Koppel. Bij een 70cc cilinder heb je een groter zuigeroppervlak waardoor de kracht op je zuiger die de verbranding daarop uitoefent, groter is. Dit is vooral te merken aan de acceleratie om naar je power band te komen. Bij een 50cc moet je er bijna naar toe slippen in vergelijking met een 70cc. Het hele verhaal wat je net hebt gelezen, geld natuurlijk voor elke cilinder, behalve de maten dan. Bij een cilinder met een grotere inhoud zijn alle poorten met een bepaalde factor groter.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved