Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Kantelende Zuiger' (ID 11546).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 27-8-2003 0:51.

Quote:
Originally posted by Rudy
Hier mijn desaxatie verhaaltje omdat lude wat verklaring vroeg vanwege het advies van mij zijn cilinder niet om te draaien.
Zoals bekend komen er veel krachten op de zuiger. De gas (verbrandings) kracht is denk ik wel de meest bekende. Een andere kracht die er is is de leibaan kracht. Dit is een kracht die ontstaat door dat de drijfstang een hoek maakt om de pistonpen. Hierdoor ontstaat een kracht op de pistonpen en dus op de zuiger. De cilinderwand moet deze kracht normaal opvangen.
Zoals waarschijnlijk meerdere mensen wel weten hebben zuigers neiging kantelend door de cilinder wand te gaan (hoe korter hoe erger ze er last van hebben).

Op zit plaatje is mooi te zien hoe de zuiger zich beweegt. Het kantelen vd zuiger vind hier plaats in het bdp tijdens de verbranding! (wat dus niet echt lekker voor je cilinderwand/zuiger is).
Als de zuigerpen iets verzet (gedesaxeerd) word blijkt de zuiger al gekantelt te zijn voor het bdp en dus voor de verbranding. Voordeel hiervan lijkt me vrij duidelijk .
De zuiger kantelt dan ongeveer zo door de cilinder:
.
Als je je motor/brommer de andere kant op laat lopen zit je dus met een probleem dat die zuigerpen verkeerd gedesaxeerd zit. (hij zit normaal ongeveer 1% vd boring naar de drukzijde verzet)

Prachtige theorien allemaal zul je denken maar volgens mij is dit een belangrijke reden dat puch's met een giladoni/metrakit cilinder erop erg snel vastlopen op een maxi. De cilinder is orgineel gemaakt voor een monza (die linksom draait , een maxi rechtsom). Wat hier ook nog eens bij meespeeld is het gebruik van een L-veer die zowizo al erg gevoelig is voor happen in de cilinder enz (de cilinders lopen allemaal vast op de inlaat wat zowizo al niet logisch is...).
Ik heb dit hele verhaal trouwens een kleine 2 jaar geleden al eens gepost op het oude puchforum (http://puchmaxi.dsv.nl/forum.html) alleen toen in wat minder uitgebreide vorm. Iemand op dat forum heeft toen in zijn giladon (75cc) een andere zuiger gezet (van een scooter met normale zuigerveer) en heeft er toen helemaal geen problemen mee gehad.





Quote van een faq die ik gemaakt heb voor het forum van marcel (zoetahmeerder ofzo)

Dit bericht is ge-edit door rudy op 27-8-2003 0:53


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved