Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Oke nu snap ik er echt geen hol meer van' (ID 11354).
De reply is geschreven door Killerbean (UserID 1477) op 21-8-2003 11:29.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zundapp_gts

Met vol bedoel ik idd dat de accu helemaal geladen is.

Ook al is het probleem opgelost, nog even voor de duidelijkheid:

diode: haalt bij wisselspanning de helft van de spanning weg (sinus-grafiek aan de binnenkant van je ogen bekijken en dan alles onder de X-as wegdenken) Deze hoeven eigenlijk niet gekoeld te worden, wel is het slim om er meerdere parallel te zetten om zo de warmte te verdelen.

bruggelijkrichter: bestaat eigenlijk gewoon uit 4 diode's en zorgt ervoor dat alle wisselspanning gelijkspanning wordt, het voltage blijft hetzelfde.

spanningsregelaar: in dit apparaat zit een bruggelijkrichter ingebouwd, verder zorgt hij ervoor dat de uitgangsspanning nooit hoger wordt dan bijvoorbeeld 12 of 6 volt (is onbelast iets meer).

Een zes volt accu vindt het wel lekker om met 7 a 7,5 volt opgelasen te worden, voor een 12 volt accu is volgens mij 13,8/14,5 V het beste. Als je hogere voltages gebruiktsmelten de platen idd aan elkaar -> stuk



ik denk zelf dat het probleem wel weer terug zal komen maar dat zie ik dan wel weer.

maar ik heb nog ff 1 vraagje aan jou, je dynamo levert wisselspanning, een deel van die wisselspanning gaat naar je koplamp en achterlicht, en nog een ander deel gaat via de gelijkrichter naar de spanningsregelaar naar je dashboardlampjes en knipperlichten.

dus op je voor en achterlicht staat wisselspanning en op de rest gelijkspanning, heb ik gelijk ?


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved