Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Wat is een powerband?' (ID 11365).
De reply is geschreven door Neonlampje (UserID 44) op 20-8-2003 20:37.
De ligging van de powerband heeft meerdere aspecten...
Alleen de massa traagheid van je vliegwiel (dus ook krukas) heeft hier niet echt veel effect op...
In jou geval (heb het nu tegen skip btw) zou je dus met een vliegwiel met grotere diameter, of hoger gewicht ervoor zorgen dat je powerband eerder begint... dit is echter niet het geval..
Je zult merken dat wanneer je een lichter vliegwiel (b.v binnenrotor) monteert je powerband juist heviger wordt in de meeste gevallen, gewoonweg omdat er minder massa op gang gebracht hoeft te worden...
Trouwens, iedereen heeft het hiet wel over de powerband, alleen de powerband is een los gegeven, geen referentiepunt...
Uitlaat heeft btw een onweerlegbaar grote invloed op een gehele 2T motor...
Een 2T ontsteking verlaat ook ipv vervroegen, alleen om de uitlaat op de gewenste temperatuur te krijgen voor dat bepaalde toerental zodat je een hogere cilindervulling krijgt, wat natuurlijk weer resulteert in meer koppel.. maal toeren, meer vermogen... Wil je een andere powerband en heb je je timingen goed staan voor je gewenste piekvermogen, verander dan je uitlaat...
Ik zie de powerband als de aanloop en afloop naar het punt waar je je maximale vermogen hebt (poort timingen/oppervlaktes zijn amper variabel te maken (afgezien van b.v een powervalve oid) evenals de uitlaat)
Het is gewoon waneer je setup maximaal gaat functioneren, en waarbinnen je wilt blijven bij het kiezen van de juiste vertanding...
Je kunt het beter ook hebben over 2 bepaalde punten, waar je koppel en je rijweerstand gelijk zijn... dus vanaf waar je kunt versnellen tot waar je stopt met versnellen... veel accurater
Maargoed, genoeg gelult...
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved