Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Powerbox voor Suzuki TS 50 x' (ID 10870).
De reply is geschreven door Neonlampje (UserID 44) op 29-7-2003 1:20.

okeej, ik ga ff doen alsof ik weet waar ik het over heb...

mijn theorie over tsx inlaten is:
Je moet een tsxinlaat zien als een zuiger gestuurde inlaat... het membraan zorgt ervoor dat wanneer de druk onder de atmosferische druk ligt en de inlaatpoort nog niet open is, dat het mengsel vanuit je caburateur op gang komt..
Dit zorgt ervoor wanneer je poort daadwerkelijk open gaat dat het mengsel al op gang is.. en dus mooi door stroomt naar je carter, wat resulteert in een hogere cartervulling...

de duration van inlaatpoorten bij tsx hoeven veel lager te liggen dan bij volledig zuiger gestuurde inlaat-cilinders, omdat via het membraan al wat mengsel naar je carter gaat..
en ook wanneer de poort gesloten is er nog wat via je membraan naar binnen zal sluipen....

ok om ff terug te komen op dit topic... een powerbox zorgt ervoor dat je een gelijdelijke doorstroom van je mengsel behoudt...

Een membraan dient als een soort smoorklep, je mengsel snelheid zal een opgetilde sinuso?de zijn (met de minpunten boven je 0 punt) wanneer alles perfect verloopt.. je zult een stroom mengsel hebben die 1 richting om gaat...
Echter wanneer er nu een verandering op treedt, en de membraan kleppen b.v iets verder/langer open staan... (volgensmij gebeurt dit b.v bij het klapperen van de klepjes voornamenlijk) dan krijg je een soort terug gaande stroming.

Theoretisch kan een powerbox dit mengsel opvangen, en de volgende toer weer mee terug geven.. echter ben ik van mening dat het voornamenlijk de dipjes in de sinus vorm op vangt.. zodat je een constantere stroom krijgt...

Dit is denk ik best mogelijk op een TS, alleen vraag ik me af of je er veel van zult merken, ts'en rijden zowiezo al erg rustig/relaxed weinig echte dipjes in toerentallen etc... heel vloeiend...
Dat het nut heeft beredeneer ik doordat je mengsel een mooie constante stroom zal behouden door het membraan, en niet dood neer zal slaan wanneer je inlaatpoort dicht is.. in tegenstelling tot een volledig zuiger gestuurde inlaat...

Het zal simpel gezegt minder effect op een ts hebben dan op een volledig membraan gestuurde inlaat..
Maar zoals ik al zo vaak gezegt heb, koop geen voorgebouwde powerbox, en al helemaal geen malossi variabel ding! maar maak er eentje zelf, bereken hem met de free ware versie van bimotion, dan zul je er veel meer aan hebben!!

hoop dat t beetje duidelijk is hoe ik er over denk zo


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved