Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'watergekoelde cilinder puch' (ID 70162).
De reply is geschreven door joop2 (UserID 27903) op 20-3-2025 0:29.
Puch Maxi
slag 43mm, drijfstang 90mm
hoogte cilinder: 67mm
buitendiameter hemd: 48mm
hart pistonpen tot bovenrand zuiger: 22mm
honda nsr 50
slag 41.4, drijfstang 90mm
hoogte cilinder: 69mm
buitendiameter hemd: 49mm
hart pistonpen tot bovenrand zuiger: 25mm
voor de puch kom je dan uitgaande van deckheight 0mm op ongeveer 66.5mm van hart krukas tot cilindervoet inclusief voetpakking.
voor nsr 50 zou dat ongeveer 66.7mm zijn.
als je de nsr cilinder dan doorrekent voor een 43mm slag van de puch word dat 67.5mm inclusief voetpakking bij deckheight 0mm.
de zuiger staat dan in ODP 1.6mm onder de transferpoorten.
bij een 70cc fast arrow voor nsr 50 verschuift daardoor grofweg de uitlaattiming van 178,5 naar 184 en de transfertiming van 123 naar 132.
die 1.6mm kun je corrigeren door de cilindervoet 1.6mm af te draaien en dus op een deckheight van 1.6 uitkomen.
dan zakt grofweg de uitlaattiming van 178.5 naar 175 en de transfer van 123 naar 121.5
zo kun je dus ondanks het verschil in slag toch heel dicht op de originele cilindertiming uitkomen.
dus theoretisch is een nsr50 cilinder heel goed te doen.
in de praktijk hangt het af van hoeveel materiaal er op het carter zit voor de tapeinden en de overgang naar de kanalen van de cilinder.
voordeel wat je bij nsr cilinder hebt is dat het membraanhuis al in de cilinder zit en je die dus niet in het carter hoeft te bouwen.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 1:27 uur.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 1:30 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved