Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'watergekoelde cilinder puch' (ID 70162).
De reply is geschreven door joop2 (UserID 27903) op 17-3-2025 22:49.

af1 cilinder past over de tapeinden, maar dat is ook echt maar het enige voordeel ten opzichte van alle andere cilinders.

je gaat dan een 39 slag cilinder gebruiken met een 43 slag krukas.
- standaard timing van de cilinder voor een 39 slag berekenen,
- meten hoever je em van het carter gaat zetten met vulplaat,
- meten hoever je de cilinder moet afdraaien om de zuiger boven in te krijgen
-en dan de uiteindelijke timingen weer uitrekenen om te kijken of het nog wel fatsoenlijk kan lopen en vermogen kan maken.
-poorten aanpassen.

als dat al allemaal lukt, dan heb je nog een probleem:
gaat je cilinder kapot dan moet je dezelfde cilinder zoeken, en die weer gaan afdraaien en de poorten aanpassen. zodra je een af-1 cilinder met andere timing pakt moet je echt alles weer gaan herberekenen en aanpassen. dus dan begint alles weer opnieuw.

dat is de reden dat mensen al jaren geen AF1 cilinders meer gebruiken, maar cilinders pakken met een slag die vergelijkbaar is met die van puch.
de poorttimingen hoef je dan niets mee te doen.
en je hebt dan het voordeel dat je daarna bijna elke cilinder van dat type brommer zonder aanpassingen zo op je carter kan schroeven omdat de timingen niet veranderen.

dus ik zou AF1 vergeten, en de energie steken in het verbouwen van het carter, waarbij een addy carter wel de voorkeur heeft.

krukas kun je vanalles pakken, genoeg aftermarket spul voor puch wat geschikt is. zelfs op een dmp krukas rijden ze nog met boven de 15 pk. anders een rito, dat werkt altijd. wel opletten dat je zuigerpen van de zuiger die je gebruikt ook op de drijfstang past.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 17-3-2025 om 23:15 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved