Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Puch maxi-s heeft startproblemen' (ID 69590).
De reply is geschreven door Vehikel (UserID 13239) op 3-6-2019 20:32.
Enkele zaken die eenvoudig te controleren zijn (naast de vonk controleren uiteraard):
- Vanuit je bougiedop de weerstand meten naar massa, moet ongeveer 10kOhm zijn (5Kohm van de dop plus 5kOhm van de ontstekingsspoel). Zelfs met kapotte bobine kan de brommer gewoon vonken!
- Als je dan toch de multimeter vast heb, haal massadraad vanuit de onsteking los (meestal gewoon een stekkertje), meet weerstand vanaf dit draadje (ontstekingskant uiteraard) naar massa, dit moet enkele ohms bedragen (1,5 / 2 ohm), of: moet kortgesloten zijn (lees ca. 0,6 ohm), afhankelijk van je vliegwielpositie (dus verschillende posities testen).
- Sluit een (lang genoeg -!) stuk benzineslang, en sluit deze op je kraan. Blaas erop en verifieer dat de benzine doorstroming goed is.
- Kijk of het vliegwiel niet los zit.
- Controleer of de opening van de contactpunten, op maximale stand, ca. 0,32/0,4mm bedraagt.
- Meet (met een schuifmaat) dat de contactpunten beginnen met openen ca. 1,2 mm voordat de zuiger zijn hoogst dode punt bereikt . In de meeste gevallen zijn er ook merktekens op het vliegwiel/carter die dit punt aangeven. Maar nameten is een aanrader, ik heb wel eens gehad dat deze tekens 180 graden verkeerd stonden (waarschijnlijk was het vliegwiel niet origineel).
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved