Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Compressie verlagen om meer vermogen onderin te krijgen' (ID 69553).
De reply is geschreven door Rob777 (UserID 26621) op 9-12-2018 0:28.

Ik heb even zitten denken of ik hier nog op reageren zou, bijna alles wat ik zeg wordt toch niet geloofd of verkeerd gelezen en begrepen.
Zou het alleen mij betreffen dan geloofde ik het wel, mijn zeer beperkte motorkennis mag je afzeiken zoveel je wilt, maar aangezien ook de kennis en vakmanschap van mn maat hier in twijfel getrokken wordt kan ik het niet echt naast me neer leggen.

Over verkeerd begrijpen : bijvoorbeeld over welke kop het gaat terwijl ik duidelijk gezegd heb dat het de rechter kop betreft...kwestie van goed lezen en je ogen gebruiken ?
Maar krijg wel de sneer dat het nu 'opeens' de andere kop betreft, bullshit, leg je eigen fout niet bij mij.
Ook heb ik nooit gesuggereerd dat mn maat meer weet van 2 takt brommers dan onze 8 voudig kampioen alhier ( iets wat me niet ontgaan was trouwens, het is vrij lastig om dat niet op te merken...) ik heb duidelijk gezegd dat hij zich vooral met tractor pulling bezig houdt..wat diesel is.
De enige reden dat ik het winnen van wedstrijden hier genoemd heb is vanwege de 'tip' dat ik bij een volgend project eerst de theorie maar eens moet snappen..iets wat er geen reet toe doet aangezien dit project niet bedacht en uitgevoerd is door mij.
En ondanks dat mn maat vooral met diesel bezig is heeft hij sowieso een opleiding automonteur gehad en 35 jaar ervaring met sleutelen aan brommers, auto's en beestachtige trekker machines.
Dus die snapt redelijk hoe verbrandingsmotoren werken en het idee erachter, zowel met diesel als benzine, 4 en 2 takt.

Dat we geen getallen kunnen geven doet daar geen mallemoer aan af.
Ik had van te voren ook niet bedacht ze te moeten produceren op een forum en voor ons deden ze er op dat moment niet toe.
En als we dan het idee en theorie erachter uitleggen ( dat stuk over compressieverlaging, arbeidsslag en meer koppel ten koste van piekvermogen ) dan komt daar geen enkele inhoudelijke reactie op...totaal niks..misschien omdat het idee te moeilijk is en te diep gaat.
Blijkbaar zijn alleen getallen interessant.
Ontkracht eerst inhoudelijk die stelling/theorie dan maar eens zou ik zeggen.
En de theorie achter het idee wordt gestaafd door de praktijk, ik heb bij lage toeren veel meer koppel en mn top is lager omdat ik minder toeren draai, hooguit nog 9000-9500, laat staan dat hij het rood in gaat.
Dit zonder prop trouwens. De afstelling is dus gelijk aan toen hij ook al lekker ( onbegrensd ) reed, alleen na de draaibank trek ik harder op en ligt mn top 10km/h lager ongeveer. ( 70 i.p.v 80, wat nog wel steeds te hoog is en tot wok zou leiden dus we zijn nog niet waar ik wezen wil maar dat komt nog wel door of een verder uitgevijlde prop te plaatsen of een groter achtertandwiel aangezien ik nu toch niet in het rood kom ) ( kleiner voortandwiel kan niet aangezien de ketting nu al de brugbeschermer raakt..of hoe dat ook heet )
Waaruit dus ook gelijk blijkt dat het geluk vast met de dommen is..maar wij dat niet zijn..want als de afstelling nu per ongeluk perfect was door het afdraaien..of zelfs alleen maar beter, dan zou de top nu hoger zijn i.p.v. lager..denk ik tenminste met mn boerenverstand..
Wie de dommen zijn lijkt dus vrij discutabel te zijn.

Dat we geen getallen hebben komt omdat we niks berekend hebben.
Wat ook niet nodig was, ik had een tweedehands kop voor een tientje gekocht zodat we wat konden experimenteren en had het niks geworden dan had ik de onbewerkte kop geplaatst en klaar.
Dit is ook hoe het bij tractor pulling machines gaat min of meer ; je kunt voor dat spul niet terecht op internet of plaatselijke bromfietsboer, je zult alles zelf moeten bedenken, ontwerpen en maken.
Dit gaat voor een deel met getallen, berekeningen en formules maar ook voor een deel met intuïtie en gewoon uitproberen ( van welk de laatste twee vast een doodzonde zijn hier )
Uiteraard moet je daarvoor veel en veel meer dan de nodige basiskennis van theorie en praktijk hebben..dit zit op een heel ander niveau dan waar de gemiddelde auto/brommer/motorliefhebber zoals ik en 95% van de liefhebbers zitten.
Als je in staat bent je eigen zuigers, turbo's, intercoolers, injectors en ander prachtig speelgoed te kunnen bedenken, ontwerpen met autocadgedoe en ze zelf kan maken in je eigen werkplaats en dat dan ook nog succesvol doet in een behoorlijk competative klasse dan ben je in mijn ogen best een expert idd..misschien niet op gebied van 2 takt maar wel met diesel en zeker ook in het algemeen met verbrandingsmotoren.

Als je dit kunt bedenken, ontwerpen, produceren en bouwen dan weet je wat je doet denk ik : https://myalbum.com/album/UFZUWLGb6PrJ
Ik zie het de gemiddelde bromfietsert niet snel doen in elk geval..
Ik ga ook verder niet hier vertellen wie dat is, kwestie van privacy respecteren.
Ik zou als ik professioneel bezig was ook mn naam hier niet hoeven om dan vervolgens afgezeken te worden omdat men het niet snapt of wilt snappen..of zelfs maar open wil staan voor een nieuw of ander idee of een inhoudelijke discussie er over wilt hebben maar alleen maar hoort dat het complete onzin is zonder verdere argumenten om dat te onderbouwen.

Ik snap sowieso niet dat daar een soort wedstrijd van gemaakt wordt hier, degene met de meeste bekers weet alles en heeft altijd gelijk..zoiets ?
Arrogant blaten kunnen we allemaal wel...snelheid is vaak nog steeds een kwestie van geld..wie het meest heeft wint meestal maar dat hoeft niet per se altijd iets te zeggen over kennis en vakmanschap.
Laat staan dat je daardoor de ultieme, alwetende kennis in huis hebt zoals gesuggereerd want dat heeft niemand, ook geen 8-voudig sprintkampioen.

Ik dacht hier op dit forum met iets interessants te komen wellicht en daar een zinvolle uitwisseling van ervaringen of gedachten over te kunnen hebben maar als je dus met iets komt wat buiten de bekende paden ligt dan ontaardt het in een wedstrijdje ver-piesen met niet echt opbouwende of zelfs maar vriendelijke reacties afgezien van een enkele wel vriendelijke.
Ik zie tientallen mensen op het forum met vragen om hulp welke misschien 1000 keer gelezen worden maar geen enkele reactie krijgen maar als iemand wat roept wat anders is dan bekend dan is de animo er wel..en dan eigenlijk ook alleen maar om af te zeiken en in twijfel te trekken.

Best leuk hier.


Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 9-12-2018 om 2:13 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved