Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'tomos vonk doet raar' (ID 69294).
De reply is geschreven door PRO TUNING (UserID 2914) op 18-11-2016 13:27.

© PRO TUNING

Ontsteking met contactpunten afstellen

In deze FAQ gaan we behandelen het afstellen van de contactpunt afstand en de voorontsteking van een Bosch vliegwiel magneet ontsteking zoals deze voorkomt op de meeste Puch Maxi`s.

1 Controleer eerst de conditie van de contactpunten, en vervang deze zonodig (zie hiervoor de FAQ contactpunten vervangen).
2 Afstellen van de contactpunt afstand: draai het vliegwiel zover linksom dat de afstand tussen de contactpunten maximaal is en meet nu met een voelermaat (plaatje 1) deze afstand. Deze afstand moet 0.4 mm bedragen. Is deze afstand te groot of te klein corrigeer dit door de bevestigingsbout van de contactpunten iets los te draaien en de losse contactpunt iets te verdraaien. Zet het boutje weer vast en controleer/corrigeer tot de juiste afstand is bereikt.
3 Afstellen van de voorontsteking: Demonteer de bougie en monteer de onstekings – micrometer klok (plaatje 2) in de bougiegat.
Draai het vliegwiel zover links-om dat de contactpunten volledig open staan.
Plaats nu tussen de contactpunten een stukje sigaretten vloeipapier en draai het vlegwiel nu zover rechts-om dat de punten gesloten zijn.
Draai nu het vliegwiel voorzichtig links-om en probeer het vloeipapier tussen de punten weg te trekken – op het moment dat dit lukt gaan de punten open (dit is het moment van vonken) stop nu met draaien en draai je de meetklok op 0 mm.
Draai nu het vliegwiel verder linksom en kijk op de meetklok naar het aantal omwentelingen (1 omwenteling = 1 mm) + het aantal 0.01 mm.
De voorontsteking van een standaard Puch Maxi bedraagt 1.2 mm
4 Wijkt de voorontsteking af van de opgegeven waarde, draai dan de 3 boutjes los waarmee de grondplaat op het blok vastzit en verdraai de grondplaat zover dat de opgegeven waarde is bereikt. Zet nu de 3 boutjes weer stevig vast.

ATTENTIE:
Stel je ontsteking niet verder als 1.8 mm voorontsteking bij snelle Set-Ups.
Geef je nog meer voorontsteking zal het aanvoelen dat de motor harder trekt, maar
dit voordeel verlies je weer op top door een grotere warmte ontwikkeling.
Een 2- takt presteert meestal het beste bij ± 60 graden celcius.
En de kans op vastlopers wordt veel groter


Plaatje 2

Plaatje 1




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved