Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Eerste opknap brommer?' (ID 69137).
De reply is geschreven door Stroothoes (UserID 25941) op 1-6-2016 14:42.
In de Honda M serie waren er een aantal verschillende blokjes. Het eerste type (luchtgekoeld) blok zat onder de MT, MB en MTX-S (Ook wel bekend als de OT). Deze blokken zijn het makkelijkst en het meeste voor te vinden. Ze kwamen in 2 versies, 50 (korte slag) en 80cc (lange slag).
Hierna kwam er wat meer variatie qua blokken, de MBX en de MTX-SH en MTX-R kwamen. De MBX en MTX-R zijn watergekoeld. Deze twee blokken zijn grotendeels uitwisselbaar, maar als ik me niet vergis heeft de MTX-R een hemd waar de cilinder zit en de MBX niet, of precies andersom. De SH was de Nederlandse variant van de MTX-R, deze was luchtgekoeld omdat de wetgeving watergekoelde brommers niet toestond, vandaar dat de MBX niet legaal in Nederland is geleverd.
De 50 en 80cc varianten zijn geleverd in verschillende landen, in Nederland werd de 50cc variant met een 4 bak geleverd (wetgeving). De 80cc variant met een 5 bak. In sommige landen zijn de blokjes ook geleverd met een 6 bak.
De NSR is eigenlijk een beetje een apart geval, je had eerst de NS1 en daarna kwam de NSR, het verschil hiertussen weet ik niet precies maar als ik me niet vergis is dit blok bijna hetzelfde als de MBX en MTX-R (watergekoeld dus), de ontsteking is als ik me niet vergis wel wat beter op de NSR en NS1 dan op de overige Honda M serie modellen, maar de ontstekingen tussen al deze blokjes zijn wel uitwisselbaar.
Ooit was er ook de Honda MCX, maar deze is erg zeldzaam dus het heeft niet veel nut dat ik dit nu ga uitwerken, mocht je het toch willen weten vertel ik het met plezier hoor.
Ik hoop dat je nu genoeg weet, en anders mag je altijd vragen!
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved