Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'SMEEKBEDE' (ID 69045).
De reply is geschreven door Viertakt (UserID 14106) op 10-3-2016 14:04.
Opzich kan ik er wel iets van begrijpen. Ik ga er van uit dat dit plan voornamelijk over tweetakten gaat, wat het grote gros bromfietsen tot 2011 betreft. En ja, deze zijn gewoon flink vervuilend. Er vanuit gaande dat een tweetaktbromfiers per kilometer mét katalysator meer fijnstof en NOx uitstoot dan een vrachtwagen/touringcar met roetkat/egr/adblue.
En ik ben zelf ook van mening dat bromfietsen van tegenwoordig hopeloos verouderde techniek gebruiken. Een carburateur met ongeregelde katalysator is gewoon niet meer van deze tijd. En dan bedoel ik dus ook de moderne viertakten.
Ja, ik vind het jammer dat we dan niet meer met onze rokende, jankende oldtimerbromfietsen door de stad kunnen blazen, maar je moet niet vergeten waarom deze plannen voorgesteld worden, namelijk om onze planeet beetje bij beetje ietsje minder vuil te maken.
Ooit moeten deze inpopulaire beslissingen door iemand gemaakt worden, anders blijven we in een wereld zitten waarin we stil staan.
Ik steun daarom deze iniatieven van de overheid op een weg naar duurzaamheid.
Echter vind ik niet dat ze zo bot mogen zeggen dat voertuigen voor een bepaalde leeftijd niet meer welkom zijn. Daarom ben ik voor een umweltzonesysteem zoals in duitsland, waarbij je bijvoorbeeld upgrades aan je voertuig kunt laten goedkeuren door de TUV (in ons geval dus RDW), om deze wel aan de uitstootnormen te laten voldoen. Zoals je bijvoorbeeld op een diesel met euro3 een roetkat kunt laten plaatsen, waardoor deze euro4 wordt.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved