Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'uitlaat tunning ?' (ID 68948).
De reply is geschreven door vol_gas (UserID 23493) op 16-12-2015 15:14.

Dat zou ik maar eens uitleggen :P

De resonantiebuis wordt ook wel piemel of pikkie genoemd. Dit is een los doodlopend buisje dat aan het begin van de uitlaatbocht is gemonteerd. Tijdens het draaien van de motor worden deze uitlaatgassen in het doodlopende buisje geblazen. Hierdoor ontstaat er een werveling die ervoor zorgt dat de hoeveelheid en snelheid van de uitlaat gassen worden beperkt. Hoe meer gassen er worden ingeblazen, hoe meer tegendruk er wordt veroorzaakt.
Het verwijderen van dit buisje kan een goede snelheidswinst geven. Afhankelijk van het model tussen de 10-20 km/h. De resonantiebuis kan op een simpele manier worden dicht geknepen, zodat de uitlaatgassen er niet meer in kunnen stromen en daarmee zijn werking verliest. Het kan ook worden verwijderd en het gat dichtgelast
Men kan ook na het afslijpen het pijpje weer vastlassen. Op deze manier lijkt het tijdens een controle dat de uitlaat origineel (onbewerkt) is, ofschoon het buisje in werkelijkheid geen functie meer heeft.
De resonantiebuis heeft ook invloed op de volledigheid van de verbranding. Maar is het gene wat jij bedoeld wel het resonantie buisje? niet het Secundair lucht systeem? Gezien je aangeeft dat hier een slang aanvast zit?


Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 16-12-2015 om 15:15 uur.

Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 16-12-2015 om 15:16 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved