Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Kawa Z400 sleuteltopic...' (ID 10343).
De reply is geschreven door Martijn (UserID 357) op 30-6-2003 23:31.

werkplaatshandboek is uiteraard al besteld (mentaal besteld ), moet nog ff echt bestellen...

iig volgende verhaal:

ik dus links kijken omdat daar het mechanisme zit....onderhoudskleppie weggeschroefd, zag je het wormpje zitten, ik in hendel knijpen, gaat vrij weinig naar binnen...paar mm...denk..naja..zie wel..
dus ik dat kappie er proberen af te halen (systeem werkt het zelfde als tsx, hefboom, wormpie, drukstift.)
Zat aardig vast, maar moest er gewoon loodrecht vanaf...dus ik dat ding eraf..
wormstysteempje testen....heej..wat krijgen we nou, op dat wormstukkie zit zegmaar een keerring, die dat gedeelte schoonhoudt van vuil enzo...en die schoot telkes voorbij dat systeempie, dus ik denk...damn..losers bij de garage war ie in onderhoud was...maja..breng ik zo wel verandering in.

naja...wormshit werkte gewoon goed, dus ik denk..nou..kabel maar es kijken..

damn dat ding ging stroef ziekelijk...possible oorzaak gevonden....eerst maar es olien...

dus ik neem er ff de tijd voor, giet telkes een druppeltje olie in die kabel, wacht totdat het gezakt is, vlgd druppeltje...

na een hafl uur dacht ik: hmm..mmoet maar es uit de onderkant stromen he....maar gebeurde niet..

dus toen hebik echt supersnel en vaak dat ding bewogen (aftrekstyle, dat kan ik tenminste vlot) en toen kwam er allemaal zwarte bende uit de kabel, vetachtig...

bleek dus dat ze die kabel hebben ingevet vroeger, en dat daar allemaal vuil aan is gaan plakken, en dat het vet is uitgedroogd...

goed..dus ik net zo lang zitten bijolien, en heen en weer trekken totdat het grootste deel van die zooi eruit was, en hij ging weer als nieuw (beter dan nieuw zelfs) dus ik blij, gekeken hoe ie nu koppelde...jah...netjes..

toen dacht ik: kom...kijk ook maar es naar de koppelingsplaten, ik eerst nog ff gekeken of ie nu goed ontkoppelde enzo..

stond in zn 1, ik koppeling in..hmm....beurt nix....dus ik meer kracht zettten op het achterwiel, opeens koppeling heel hard draaien (komt dooro de 'vertraging' van de 1 zegmaar) nou..ontkoppelen deed ie wel..koppelen ook..

alleen als ik ontkoppelde kwam dat huis dus een paar mm naar buiten (anders ontkoppelt ie niet ) en ik zag dat dat naarbuitenkomende huis zwabberde..alsof er een slag in zat...ik denk bende..

koppelingshuis uit elkaar, platen eruit, zagen er goed uit, 6 gevoerde en 5metalen platen. Tussen die metalen platen zitten een soort veerringen (net zo groot als de platen, maar heel smal) die de platen dus weer uit elkaar duwen, gegolfde ringen zegmaar. Die eruit gehaald...platen aan pa laten zien...kwam ff mee kijken...

dus ik de koppeling weer in elkaar zetten....hmm...bende..toen doet ie nix meer...dus ik lopen kloten...koppeling echt 4 keer weer los gemaakt (suckt ass telkes die veren losschroeven) blijkt dat er merktekens op staan. (logisch nadenken doe ik nooit bij sleutelen) had ik em dus 2x verkeerd erop gezet en dan grijpen de tandjes (die bij alle motoren/brommers ingripjen op die metalen platen) niet goed in elkaar enzo en kon ie een cm ofzo minder naar binnen..

toen goed op merktekens gezet.....gvd.. (gert verkoopt dropjes) weer deed ie et niet, koppelde gewoon niet, alsof er een plaat te weinig in zat.
Bleek dat ie erges achter bleef haken en je dat huis ff een tikkie omhoog moest geven...

uiteindelijk zat ie in elkaar..ik koppeling afgesteld...doet het perfect, gaat redelijk licht (niet zo licht als met de bromp) maar hij doet het nu goed zat, alleen vind ik de slag van de hevel te klein, maar dat is gewoon zo vergeleken met mn brommer, dat hoort...

nog ff paar tandwielen gevoeld...geen idee waarvan, bij mn tsx zijn ze van de kickstarter, bij de motor zit de kicker op de secundaire versnellingsas aangesloten (is leuk, kan alleen kicken met koppeling los, in zn vrij dus) zal wel van balansas (ja die heeft ie) of oliepomp of elestart zijn. maja...eh...carterkappen zitten er weer op, ontsteking moet er ook weer op, ga ik zo doen (yeah...nightsleutelaar) en dan komp het allemaal goed...morge nieuwe olie scoren (fucking 3liter) en dan kijke wat ie doet...ben iig blij dat de kopp. het weer doet want het deed echt pijn en trok voor geen kut op...

bedankt voor de aandacht ben vast wat vergeten te zeggen ofzo..maja...komt wel




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved