Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp '125cc turbo charged! yamaha tzr 125cc turbo' (ID 67823).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 12-9-2013 1:47.

Is gemaakt door "Lennarth" een Zweed die heeft gestudeerd aan de Chalmers TU van Zweden, en tevens gewerkt voor Husqvarna en Volvo Group met de beroemde prof. Blair.

Zijn bedrijf "Boost Busters" is bezig een 120cc motor te ontwikkelen voor mensen die willen paragliden met motor bij Mount Everest waar de lucht te dun is en drukvulling dus een oplossing biedt.

Dus werd er eerst een testopstelling met een Am6 50cc setup gemaakt gefinancierd door twostroke.se.
Dit is de motor uit het filmpje die daar nog op low-boost draait en circa 20pk scoort, high-boost runs volgen dus nog.
Hij heeft veel berekeningen gemaakt mbt de vulling van de cilinder om voorspellingen te doen en hij denkt het dubbele aantal pk's te benaderen.
Na het zien van zijn simulaties geloof ik daar ook sterk in.
Tevens heeft hij dus op een TZR125 een high-boost run gemaakt

De fabrikant van de atmosferische setup claimde 16pk te draaien, wat 13pk bleek te zijn volgens zijn simulaties en dynorun met de Dell'orto VHST 26mm carburateur en een uitlaat meer bedoeld voor berijdbaarheid.
In zijn simulaties bleek echter dat een kleinere maar vooral kortere 19mm carburateur icm een opmaat uitlaat atmosferisch zelfs 19pk zou moeten halen.

Hij focust zich vooral op de volgende onderdelen in zijn simulaties:
- BMEP (Break Mean Effecitive Pressure) is een vergelijkingsmaat voor de druk in de motor afgeleid van het vermogen
- DR (Delivery Ratio) is een maat voor de hoeveelheid lucht die de motor verplaatst
- TE (Trapping Efficiency is een maat voor de verhouding zuurstof die zich in de uitlaatgassen bevinden)
- CE (Charging Efficiency) is de feitelijke bezettingsgraad
- IEGR (Internal Exhaust Gas Recirculation) is een maat voor de hoeveelheid uitlaatgassen die terug de cilinder in komen.

Lees hier meer over in het boek van Blair "the basic design of two-stroke engines", zie oa hoofdstuk 1.5:
http://www.scribd.co...f-Two-Stroke-Engines

De grootste uitdaging blijkt tot nog toe de temperatuur in de cilinder/uitlaatgas niet boven de 700 a 750graden celcius te laten komen omdat er dan het risico bestaat de zuiger te smelten.
Er is gebruik gemaakt van een turbo met zeer grote turbine in verhouding tot compressor.
Tevens waren en praktische problemen zoals dat hij een testbank gebruikt die bedoeld is voor grote vermogens.


Meer info en FOTO'S! (wel in het Zweeds)
http://www.twostroke...ning-am6-50cc-turbo/
http://www.twostroke...ters-och-tvataktare/
http://www.twostroke...2-av-turboprojektet/
http://www.twostroke...-av-turboprojektet-/
http://www.twostroke...ters-del-4-uppstart/








Edit: ja, ik leef nog

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-9-2013 om 2:07 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved