Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Zoekend naar achterbrug/motorophangings lagerbussen Keeway Hurricane uit 2004' (ID 67407).
De reply is geschreven door Maup (UserID 18356) op 1-4-2013 23:05.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

inderdaad, kogellagers hebben relatief weinig oppervlak om de kracht over te verdelen en glijlagers weer heel veel dus voor radiale stotende belasting zoals hier is een glijlager vaak een betere keus

ook komt er bij kogellagers op een gegeven moment putjes in de ringen te zitten omdat de kogels constant op hetzelfde punt drukken als je over bv een drempel rijdt

Ja, inderdaad.
Als je de lagertabellen erbij pakt zie je ook dat de dynamische draaggetallen ruim twee keer hoger liggen dan de statische bij kogellagers.
Bij stotende statische belasting gooi je er dan nog een factor 2 overheen in de lagerberekening waardoor een glijlager al gauw een betere keuze is.

Ter voorbeeld:

Stel dat het gat waar het lager in moet komen 28mm is en je een as hebt van 12mm en de lengte van het gat 15mm
Dan kan er aan beiden kanten een 6001 lager.
Dan kom je in dit geval op een maximale statische kracht uit van 2360N uit.
Stop je er nu twee nylon bussen van 15mm lang in en neem je een vlakdruk van 18N/mm^2, dan zit je op een maximale kracht van 3240N
Een stuk meer dus.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved