Brommerforum.nl - Print: Reply
![](img/c/s.gif)
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen Topic Deel 50"' (ID 66744).
De reply is geschreven door j0ren (UserID 21883) op 17-2-2013 12:58.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
95 is goed genoeg voor elke standaard motorfiets, zolang hij niet pingelt moet je geen 98 tanken.
Kost meer en je motorfiets gaat er slechter van rijden.
Als je wat aanpast aan de ontsteking en compressiedruk zou je misschien 98 kunnen tanken.
Sorry dat wil ik even verbeteren.
98 is wel degelijk beter voor je motor. Já, je merkt pas echt verschil als je motor er echt op gebouwt is, maar het is zeker niet slecht om er 98 in te gooien ipv 95.
98 is veel schonere benzine, dat merk je bijvoorbeeld vooral bij oldtimers. De tanken daarvan rotten gewoon weg met 95 erin maar blijven veel langer goed met 98.
Ook zijn er diverse onderzoeken geweest waaruit blijkt dat je met 98 wel degelijk iets meer power haalt als met 95, ookal is je motor er niet op afgesteld.
Bottemline: met 98 heb je minder kans op pingelen en een rotte tank, en misschien iets meer vermogen (wel verwaarloosbaar). Op een moderne motor zal het niet zoveel uitmaken, maar zeker voor gekoesterde oldtimers zou ik er 98 in gooien.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved