Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Reisbrommer' (ID 66763).
De reply is geschreven door thijs-tussengas (UserID 22161) op 16-9-2012 10:54.

Wat is nu echt een ideale reisbrommer. Deze zomer ben ik op m'n Sparta 3000 km door Scandinavië gereisd. Daar zit een JLO G-50/2 ( 1962) blok met geforceerde luchtkoeling en een 12 mm carb. onder. O.K. 't gaat niet heel hard.
Gemiddeld rij ik dan 45 á 50 km/u. Dan haal een daggemiddelde van 30km/u inclusief tussenstopjes, tanken enz. Maar zo blijft alles heel. 200 km op een dag is prima te doen. Benzineverbruik is ong 1:50 Mijn enige pech onderweg: 1x lekke band. Zelf nog geen bougie verwisseld.
Het echt belangrijkste aan een reisbrommer is, denk ik, dat het een brommer is die je echt HELEMAAL kent en vertrouwt, en waar je met minimaal gereedschap ook echt alles onderweg zelf aan kunt doen.
Zaken als b.v. zithouding, zijn persoonlijk en op dit punt ontkom je er bijna nooit aan een brommer aan te passen aan je eigen wensen.
Wat is er nou mogelijk voor b.v. € 500,-- Daarvoor is weinig mogelijk tenzij je zelf erg handig bent of als je heel veel geluk hebt.
Mijn 2-V kocht ik voor 350,-- incl kenteken. Het JLO blok had ik nog "op de plank", en later heb ik de brommer voor € 250,-- verbouwt tot een Sparta-Cross, en daarmee ben ik op reis gegaan. Niet te duur, maar een brommer compleet op eigen wens en rijgemak verbouwen, daarvoor heb je een aardige berg gereedschap én de benodigde handigheid en ervaring nodig. Maar het kan dus zeker, en het punt waar je als eerste mee moet beginnen is om voor jezelf duidelijk te krijgen waarmee je op reis wilt gaan; wil je snel of is 45km/u snel genoeg? Wil je een schakelbak of automaat? Ben je een echte sleutelaar, of hou je 't liever lekker eenvoudig ? Wat is je totaal budget voor brommer én de reis?
Enfin ik denk dat ik nu wel duidelijk ben; er komt dus veel meer bij kijken dan de brommer alleen. Op reis met de brommer; ik kan het je aanraden

Mathijs


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved