Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen Topic Deel 49"' (ID 65914).
De reply is geschreven door wolffie1976 (UserID 23559) op 12-5-2012 0:25.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jurre50
hallo, ik heb gisteren met mn kawa kx60 gereden, vandaag even beetje schoonmaken enzo en als ik m nu laat lopen hoor ik een sissend geluid ongeveer bij de kop. lekke koppakking of? kan ook zijn dat het bij 1 van die slangen wegkomt zat ook geen koelvloeistof meer in maar weet niet hoelang dat al zo is heb na de aankoop nooit naar gekeken maargoed dat heb ik er net even ingedaan en wat zou ik hier aan kunnen doen als het bij die slangen wegkomt?

Ik zou zeggen kijk eerst eens met een oplossing van water en zeep en spuit dat ter hoogte van het sissend geluid. als je belle krijgt zit je ergens met een luchtlek, als het aan de koppakking is weet je wat je moet doen. als het van 1 van je (koel)slangen komt kan het zijn dat je (bij een semi/volledig gesloten circuit)drukventiel in je radiator vastzit zodat hij eventuele overdruk van koelwater niet kwijt kon en was die plaats het zwakste en drukt hij het naar daar buiten(zal dan ook de reden zijn dat je geen koelwater meer hebt.
wat ook kan is dat je pakking lekt van de cilinder naar je koelsysteem, dit komt veelvuldig voor bij motoren en dan krijg je zon melkachtige smurrie in je koelwater wat gebeurd als je water en olie mengt.
best dat je de slang demonteerd en als je kan een stukje inkort of beide oppervlakken goed reinigt en opnieuw monteert.
ik weet niet of je het verschil kent tussen de drie soorten waterkoeling om even toe te lichten heb je hier wat uitleg.

Open koeling:
word meestal bij schepen,of motoren gebruikt die enkel stationair draaien. hierbij komt het koelcircuit niet onder druk te staan en eventuele zuurstof kan vrijlijk toetreden. reden dat dit bijna niet meer word toegepast bij wagens en motoren is omdat dit systeem bij motorbelasting of op grotere hoogtes(bv bergen)de luchtdruk lager word en de koelvloeistof sneller zal koken door combinatie van lagere luchtdruk en lager kookpunt.

Semi gesloten koeling:
dit systeem is het meest gangbare in de mobiele industrie. hier heeft de vuldop van de radiator een soort van overdrukklep die de overtollige koelvloeistof dat ontstaat door de hitte en uitzetting loost op de grond. koelt het systeem af dan krijg je onderdruk en zal de overdrukklep omgekeerd werken en lucht aanzuigen. tijdens het rijden zal er altijd een zekere druk in het systeem blijven zodat het koelwater door de hogere druk minder snel zal koken.

Gesloten koeling:
dit systeem verschilt niet zo veel van het semi systeem. het verschil zit hem hier dat de overtollige koelvloeistof dat ontstaat door overdruk word afgeleid naar een door een dop afgesloten drukvat in plaats van gewoon lozen op de grond. deze systemen hebben MEESTAL geen dop in de radiator zelf(LET OP je hebt uitzonderingen met zowel een radiatordop als dop op het vat!!)

nu moet ik wel zeggen dat de laatste jaren meer en meer op het gesloten systeem word overgeschakelt door bepaalde milieunormen die verbieden om vloeistoffen zoals olies en andere zomaar te laten lopen op de openbare weg. dit hangt veelal af van land tot land. je kan dus bv eenzelfde type wagen hebben die bv voor polen nog semi is maar voor nederland gesloten. maar dit word ook minder en minder.

zo ik hoop dat je hier wat aan hebt.
ps: vermijd die zogenaamde lekdichtings aditieven, ten eerste ga je op de duur je hele radiator laten dichtslibben en ten tweede is dit een noodoplossing die eigenlijk ontworpen is om verder te kunnen tot aan de garage en niet om blijven mee rond te rijden.


Dit bericht is gewijzigd door wolffie1976 op 12-5-2012 om 0:29 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved