Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'GE3 Uitgeboord, nu problemen?' (ID 66340).
De reply is geschreven door StateEstimator (UserID 21009) op 9-5-2012 10:31.
Mijn 0,02 euro nav alle aannames en meningen die ik lees. Ik heb al meer vastlopertjes gezien en soortgelijke set-upjes gemaakt in de afgelopen 20 jaar.
- Zuigerspeling van 0,05 mm is voldoende. Groter mag, maar <0,09 mm;
- De gebruikte koppakking is natuurlijk helemaal fout. Cilinder zal het lekker warm gehad hebben. O-ring kop maken met squish 0,9mm;
- Aanhaalmoment voor de kopbouten <=20 Nm en na 2 keer warmdraaien en helemaal laten afkoelen nogmaals controleren. 'Handvast' of 'goed aandraaien' geeft deze mooie 'four-poster' zoals op de foto;
- Mengverhouding van 1:50 icm een goede olie is voldoende;
- Bougie met warmtegraad 9; 0,7mm elektrode afstand.
- Ontsteking niet vervroegen tijdens inrijden.
- Euro95 tanken.
Aanraders:
- NS1 of CR125 radiateur monteren;
- Koelkanalen cilinder en kop controleren en eventueel aanpassen.
Inrijprocedure:
- 1e start: in 5-10 minuten helemaal warm laten draaien op de brug. Niet gaan staan te gassen als een gek! Koelvloeistof controleren en volledig laten afkoelen;
- 2e start: idem.
Dan 150 kilometer als een opa rijden zoals mbx-genieter aangeeft. Wel veel schakelen, maar weinig toeren.
Na 150 km gaan 'drukken' na goed warm gereden (>15 km) te hebben.
Vanaf 500 km kun je eindeloos vol gas gaan, mits afstelling carb en ontsteking goed.
Het bovenstaande lijkt allemaal wat overdreven, maar het blijft zo echt heel is mijn hands-on ervaring.
//SE
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved