Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Werk aan de winkel: Honda 100cc custom AC cilinder ' (ID 66024).
De reply is geschreven door StateEstimator (UserID 21009) op 3-3-2012 20:11.

Nope, er zit wel degelijk een gedachte achter: 7000 km heel blijven.

In Scandinaviƫ is vanwege allerlei milieu gerelateerd wensdenken de brandstof nogal aangelengd met ethanol. De stevige component ethanol veroorzaakt een veel minder homogeen mengsel met 2T olie dan gewone euro95. Gevolg: minder smering.

Tot overmaat van ramp is op sommige plaatsen zelfs alleen e85 te koop. Deze heksendrank bestaat zelfs voor 85% uit ethanol. Helemaal schrale zooi dus. Smering nadert naar nul. Ontbrandingstemperatuur omhoog.

Mijn MTX-je komt een tijd dat benzine nog rijkelijk was voorzien van heerlijk smerend lood. Naast dat deze benzine voor eeuwig goed bleef, wil ook 2T olie lekker mengen. Lekker geolied hielden zuiger, cilinderwand en big-end het 1000-den kilometers uit.

Het blok en de carburateur worden voorzien van viton keerringen en rubbers die dus niet worden aangetast door voornoemde milieuhippie benzines.

Ik gebruik de oliepomp en een hele hoge kwaliteit 2T olie en hoop daarmee dat het heel blijft. Zoals iedereen wel weet doe ik 'weleens' een blokje en het is tegenwoordig doffe ellende met de oude tweetakjes...

Bijkomend voordeel: mocht de zaak onverhoopt vastlopen dan is de schade bij een Nikasil wand doorgaans nihil, terwijl gietijzer aan puin ligt.

//SE

Dit bericht is gewijzigd door StateEstimator op 3-3-2012 om 20:12 uur.

Dit bericht is gewijzigd door StateEstimator op 3-3-2012 om 20:15 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved