Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'snel schakelen' (ID 65456).
De reply is geschreven door rubbert (UserID 9739) op 1-11-2011 22:14.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pitbikenick
ooh zo, hij kan zelf nog niet zo snel schakelen, gewoon koppeling in versnelling in trappen, goed gas erbij en koppeling laten schieten, en zo door gaan
serieus, kan je nou niet gewoon is een keertje je stil houden als je niks nuttigs te melden hebt?
Tip: lees eerst even door wat er voor je gezegd is, wat de vraag is, en bedenk of jij daar iets aan kan toevoegen om de ts te helpen met zijn vraag.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
als je zonder koppeling moet rijden (mij vaak gebeurd), moet je zoveel mogelijk de 1 vermijden omdat dit een hele zware tandwielverhouding geeft in verhouding tot de rest van de verhoudingen. kan wel degelijk schade aanrichten aan je bak
kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het komt dat als je van de 2 naar de 1 schakelt met koppeling en de brommer heeft nog een flink vaartje, dat de versnellingsbak zo 'klapt' als het ware?
ik denk namelijk dat het ook iets te maken heeft met die afwijkende verhouding van de 1, maar ik weet t niet precies. tis trouwens ook van de neutraal naar de 1 of van de neutraal naar de 2.
Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 1-11-2011 om 21:43 uur.
Dat komt door het grote snelheidsverschil tussen de tandwielen die je schakelt, je koppeling hangt altijd wat, dus je primaire as van de versnellingsbak zal altijd de snelheid van de motor aannemen als hij in z'n vrij staat, dus ook als je de koppeling ingedrukt hebt. en als je tandwielen die je schakelt met veel hogere snelheden draaien (de eerste en tweede versnelling, als je met een behoorlijke snelheid rijdt) zal die as heel even weer de snelheid van de motor aannemen (die aanzienlijk lager is dan die van de tandwielen) en zal daarna weer in één keer moeten versnellen als hij in de andere versnelling schiet.
Je koppeling "hangt" ook altijd een heeel klein beetje, en dat merk je dan ook, hij remt dan heel erg af, omdat er heel veel snelheidsverschil tussen de koppelingsplaten zit (motorsnelheid en versnellingsbak snelheid)
(alle "snelheden" zijn rotatiesnelheden natuurlijk)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved