Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Brommer harder dan 45' (ID 65413).
De reply is geschreven door Joop_Karel_Spank (UserID 19975) op 26-10-2011 7:20.

ik heb er zelf toevallig gisteren nog eens over na lopen denken. Ik rijdt momenteel op een gare puch z-one rond die een verbazingwekkende topsnelheid heeft van 50 km/h en een acceleratie vermogen die zich kan meten met een bejaarde van 75 op een niet electrische fiets.

Ik ben daardoor dus een week geleden bijna van de weg door gereden door een buurtbusje met schijnbaar haast. ik had rechts van me een paar geparkeerde auto's staan en die reedt ik links voorbij en het busje wilde me eerst graag tussen de auto's hebben en toen ik dat niet deedt(was ook eigenlijk onmogelijk) toen reedt hij me daarna bijna de dijk af in een bocht.

Maargoed om dus op het punt terug te komen van de maximale constructiesnelheid. Ik ben voor en ik ben tegen. Als ik naar mijn Derbi Senda kijk met een hele goede wegligging, degelijke remmen en een goed frame zou ik zeggen laat hem lekker lopen zoals ze in italie afgeleverd worden(dus 70-75 km/h met 17.5mm carb ontgrenzde uitlaat en niet langzame cilinder)

Maargoed het andere uiterste van wat nu op brommer kentekens uitgevoerd wordt zijn dus dames brommers zoals de puchjes. Die kunnen nu onderhand zo oud zijn als je maar wilt en kunnen met frame speling en weet ik het wat voor vreemde vervangingsonderdelen ook zo de weg op. Met 45-50 km/h is dat geen probleem maar als die ook 70 zouden mogen denk ik dat er hier en daar een 16 jarige zn brommer dubbel vouwt op een drempel of iemand platrijdt vanwege slechte remmen.

Dat soort dingen maakt het natuurlijk lastig om dit soort dingen te beslissen omdat de situatie nu niet heel veilig is maar met 70 potentieel helemaal niet. Ik heb zelf eens na zitten denken over een andere oplossing en ik kwam met het volgende:

Ik ben het zelf niet heel erg eens met het snorfiets kenteken. Omdat ik vind dat je eigenlijk gewoon een helm behoort te dragen omdat die dingen toch allemaal wel wat te hard lopen. Daarom zou ik persoonlijk wel iets voellen voor een stop in de uitgifte van snorkentekens waardoor er ruimte is om naast het 50 km/h brommer kenteken een 70cc brommerkenteken te maken. Je kan dan voortaan nieuwe brommers kopen begrenst en ontgrenst. Het verschil zit hem dan in het kenteken en je kan niet zomaar overstappen. Als je nou een Peugot Vclic had willen kopen met 70cc is dat dus niet mogelijk omdat hij bijvoorbeeld niet aan de eisen voldoet maar luxer uitgeruste scooters en schakels(degelijke schakels) kan je wel in beide kentekens kopen.

Verder wordt de huidige typegoedkeuring aangepast wat het mogelijk maakt om je bestaande (degelijke) brommer te omkeuren tot de 70cc klasse mits je merk en type daarvoor in aanmerking komt.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved