Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'puch zuiger vervangen' (ID 65295).
De reply is geschreven door Floris-tsx (UserID 19694) op 3-10-2011 21:12.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Velthuis
Ik doe de koppakking bij mijn DT ook altijd gewoon terug. Nog nooit gelekt. Voetpakking vervang ik wel eigenlijk altijd, maar meer omdat deze altijd wel iets inscheurt door montage/demontage.


Een koppakking gewoon altijd vervangen. De alu-pakkingen (de meest gangbare) hebben nieuw een soort pasrand. Deze rand druk je in bij het aandraaien van de kop, waardoor het hele zwikkie goed luchtdicht afgesloten wordt.

Dit randje veert niet terug bij het loshalen van de kop, dus zul je er aan moeten geloven om een nieuwe te monteren. Anders ben je gewoon fout bezig. Dat het niet lekt, is meer geluk dan wijsheid.

Verder moet je erop letten dat je bij het kopen van een nieuwe zuiger eerst zeker weet dat je de goede maat hebt. Dit kan soms bijv. een halve mm schelen.

Als je een zuiger met losse zuigerveren koopt, wees dan uiterst voorzichtig met het monteren van die dingen. Ze willen soms nogal eens breken.

Het makkelijkst is, vind ik, om de zuiger eerst in de cilinder te doen, dat op de tapeinden te schuiven en daarna de zuigerpen door de zuiger heen te duwen. Dit omdat het in het begin een dagtaakje kan zijn om de zuigerveren in te drukken en tegelijkertijd de zuiger in de cilinder te duwen. In de randen van de zuigerveren zijn de zogenaamde slotjes aangebracht. Als je de opening van de zuigerveer hiernaartoe brengt, kun je het veertje indrukken.

Let op bij het monteren van de zuiger dat je altijd kijkt bovenop de zuiger of er een pijltje op staat (ofwel met stift of ingegoten). Dit pijltje moet naar de UITlaatpoort van de cilinder wijzen. Staat dit pijltje er niet, dan moet je de slotjes van de zuigerveren naar de INlaatpoort laten wijzen. De zuiger nog niet helemaal doordrukken, maar zorg ervoor dat allebei de veren ruim in de cilinder zitten. Het zuigerpengat moet nog volledig zichtbaar zijn!

Het volgende wat je doet is een doek pakken (of wc-papier/keukenrol whatever) en dit doe je in je carter. Niet helemaal doorduwen tot onder, maar wel zo dat het stevig vast zit en nog eruit te halen is. Dit is om je te behoeden voor een dagje zoeken naar twee kleine clipjes die je volgende handeling gaan vormen.

Bij het zuigersetje krijg je een zuigerpen en 2 borgclipjes. Voordat je je cilinder op de tapeinden schuift is het handig om vanaf de kant van de zuiger waaro je zometeen het minst makkelijk bij kan (ivm frame of vering of wat ook) het borclipje alvast - op het droge - in de groef te doen. Priegelwerkje, maar zorg ervoor dat het ding NIET weg schiet. Als je denkt dat hij in het groefje zit, moet je hem met een tangetje vastpakken en rond kunnen draaien zonder enige tegenstribbeling. Dan zit het goed. Nu doe je ook de nieuwe voetpakking erop! Vergeet deze NIET.

In het drijfstangoog van je krukas doe je het evt. nieuw gekochte naaldlagertje. Dit kun je evt. een beetje inoliƫn met 2t-olie. Nu hou je de zuigerpen (ook met 2t olie erop gesmeerd) al in je hand klaar en breng je de cilinder op de goede hoogte, zodat je het zuigerpennetje er doorheen kunt duwen. Kan zijn dat je ff door moet douwen of wat moet tikken met een zacht hamertje, maar hou het netjes.

duw de pen helemaal door met evt. een schroevendraaier (probeer hierbij zo min mogelijk uit te schieten en je zuiger te raken). Dan kun je je andere borgclipje erbij pakken en die ook in zo'n groef doen. Test ook weer even of hij goed zit.

Haal de doek uit het carter en beschadig hierbij niet de voetpakking. Je kunt nu (met evt. het tegenhouden van de krukas) de cilinder naar beneden duwen. Doe dit uiteraard met beleid. Check even of de zuiger goed rond gaat. Hou hierbij de cilinder stevig op het carter gedrukt. Hij zit immers nog niet vast.

Leg een nieuwe koppakking op de cilinder met de pasrand naar boven. Doe de cilinderkop erop en druk deze helemaal aan. Dan moer je deze kruislings vast. Dus niet eerst een helemaal vast en dan de volgende, maar geleidelijk en kruislings. Doe dit tot je echt harde kracht zou moeten gaan zetten om nog verder te draaien. Dan zit het goed.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved