Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'mengsmering of euro 95 honda mt5' (ID 64719).
De reply is geschreven door Frysk (UserID 6584) op 22-6-2011 18:03.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Ik kan me ook nog iets herinneren over ikkejw of Frysk die zei dat MT pompjes 1:25 smeren volgas en 1:50 stationair. Ik wet niet in hoeverre mijn geheugen daarbij correct is, maar ik denk ik meld het maar even
klopt dat heeft Ikkejw gemeld
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Ja die tandwielen zijn dus van kunststof zodat dat de zwakste schakel is áls er iets begeeft. Om dezelfde reden is ook je wormwiel in je voorwiel van plastic.
Mócht het vastlopen, dan klapt het tandwiel. In het geval van de oliepomp klapt dan niet je hele bak uit elkaar, maar naait hooguit je cilinder vast. Dat is nog altijd goedkoper dan een compleet nieuw blok omdat je carters en bak aan stukken liggen.
In het geval van je voorwiel doet je teller het niet meer, ipv dat je voorwiel de kans loopt om vast te slaan.
Ik kom heel vaak kunststof tandwielen in constructies tegen, en het is allemaal om bovenstaande reden.
En de pompjes smeren idd verschillend bij verschillende belastingen. Dat is juist het mooie. Ze smeren altijd genoeg, ipv zoals met mengsmering waar ie onder volle belasting te weinig krijgt en zonder belasting te veel. Als je je uitlaat vaak wilt schoonmaken is het allemaal niet zo'n probleem, maar ik heb liever (voor mn portemonnee en onderhoud van dat hele ding) dat ie gewoon precies genoeg smeert.
edit: er zal vast nog wel een reden zijn dat het kunststof tandwielen zijn btw. Oliepomp naait ook niet zo gauw vast maar ik kan me voorstellen dat het gebeurt bij een kleine plunjerpomp.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 22-6-2011 om 14:47 uur.
hee bedankt ik had al wat een vermoeden dat het om zoeits zou gaan..
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved