Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Nachttopic deel 47 00:00 / 07:00' (ID 64299).
De reply is geschreven door pangolopalanga (UserID 4012) op 7-6-2011 2:07.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
voor een bepaalde topsnelheid heb je een bepaald vermogen nodig. Heb je dat vermogen niet, dan haal je die topsnelheid niet.
Bijv om 180 te rijden heb je bijv. 35pk nodig (als ruw voorbeeld, afhankelijk van aerodynamica etc etc)
Dus om op die snelheid te blijven heb je een bepaald vermogen nodig. Al had je 15 pk en word je naar de 200km/h gesleept, dan is die 15pk nog steeds niet genoeg om je op die snelheid te houden.
km/h = pk. zo zit de vuistregel in mijn hoofd 
Vertanding is leuk voor ertussenin, maar er is altijd een optimale vertanding en die zorgt voor de maximale top.
Dat is hetzelfde principe als de 'terminal velocity' bij parachutespringen.
Wat je voortstuwt is de zwaartekracht. Bij de brommer het vermogen.
Wat je afremt is de aerodynamica.
Als de twee in evenwicht zijn heb je de maximale snelheid bereikt.
De vertanding heeft geen invloed op het vermogen, maar wel op de bereikbare eindsnelheid.
Wat die helling voor je kan doen, is een extra duw geven zodat je de eindsnelheid sneller bereikt. Enkel tijdswinst of met andere woorden afstandswinst dus.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved